Nieuws
Wanneer gaat DUWO het voorschot terugbetalen?
Studentenwoningcorporatie DUWO is al meer dan een half jaar te laat met het terugbetalen van servicekosten over 2022. Huurders weten nog altijd niet of en wanneer ze hun voorschot terugkrijgen.
Pol Koopman
donderdag 25 januari 2024

Voor de meeste huurders is het een formaliteit, het jaarlijkse mailtje waarin de verhuurder aankondigt wat er in het afgelopen jaar aan servicekosten is besteed. Valt dit bedrag lager uit, dan krijgen huurders het te veel betaalde bedrag terug.

Voor bewoners van studentencomplex de ‘Zwarte Dozen’ aan het Hildebrandpad is echter al sinds juni 2023 onduidelijk waar ze precies aan toe zijn.

DUWO rekent servicekosten bovenop het kale huurbedrag. Het is bedoeld voor gas, water en elektriciteit maar ook voor het onderhouden van gemeenschappelijke ruimtes. Huurders betalen hier maandelijks een vast bedrag voor bij wijze van voorschot. Wettelijk is DUWO verplicht om uiterlijk een halfjaar na het einde van het jaar met een overzicht te komen over de daadwerkelijk gemaakte servicekosten.

‘Ik woon hier al drie jaar en de afgelopen jaren is er steeds in oktober/november pas terugbetaald’, zegt bewoner Pepijn Kruiswijk. ‘Ook dit jaar waren ze weer te laat, maar nu blijven ze de uiterste datum alsmaar opschuiven.’

Nieuwe software

In juni excuseerde DUWO zich een eerste keer. Er was een nieuw softwaresysteem ingevoerd waardoor het allemaal wat langer duurde. De woningcorporatie beloofde voor het einde van het jaar klaar te zijn. Dat bleek te optimistisch ingeschat. In december schreef het bedrijf zich ‘echt in de laatste fase van de afrekeningen’ te bevinden.

Toch bleek ook dit niet waar. Op 23 januari 2023 schreef DUWO ‘nog steeds verrast’ te worden door technische problemen. ‘We verwachten nog tot 31 maart nodig te hebben, maar door de situatie kunnen we dit helaas niet garanderen.’

‘Ik vertrouw DUWO, maar door dit soort gedoe wordt het wel steeds lastiger’

Kruiswijk hekelt de werkwijze van DUWO. ‘Het gaat om een niet onaanzienlijk bedrag, gauw toch wel zo’n 400 tot 500 euro. Zeker als je als student niet veel te besteden hebt, is dat wel een hoeveelheid geld waarop je rekent.

‘Als DUWO als ogenschijnlijk betrouwbare verhuurder dan zegt dat het, bijvoorbeeld, eind januari komt en het wordt wéér uitgesteld dan heb je toch ineens een financieel probleem. Ik vertrouw DUWO, maar door dit soort gedoe wordt het wel steeds lastiger.’

Energieprijzen

DUWO zegt de frustratie te begrijpen. Volgens een woordvoerder ligt de oorsprong van het probleem in de bedoeling om huurders tegemoet te komen.

‘Vanwege de enorm gestegen energieprijzen voorzagen we eind 2022 al dat als we niet zouden ingrijpen huurders het jaar erop echt veel meer aan servicekosten zouden moeten betalen. Dat wilden we te allen tijde voorkomen. In samenspraak met huurdersorganisaties hebben we begin 2023 dat bedrag al verhoogd en deze vanaf juli van dat jaar ook weer verlaagd toen we geregeld kregen dat ook studenten recht hadden op tegemoetkoming. Dat heeft de schade enorm beperkt, maar heeft een enorm beslag gelegd op onze financiële afdeling.’

Over het nieuwe softwaresysteem vertelt de woordvoerder: ‘Het invoeren van gegevens van al onze complexen levert zoveel handwerk op. We proberen er eerlijk over te communiceren. Ik meen het echt als ik zeg dat we alles op alles zetten om te zorgen dat het zo snel mogelijk is opgelost.’