Sinds november 2024 gebruikt de universiteit Shuttel om de reiskosten te vergoeden. Na een evaluatie heeft het college besloten om door te gaan met het systeem. De personeelspartijen UB en LAG in universiteitsraad zijn echter zeer kritisch. ‘We lazen dat het college positief is’, zei Patrick Klaassen van UB tijdens de raadsvergadering maandag. ‘We krijgen uit de gemeenschap echter kritische geluiden over Shuttel.’
Klaassen stelde dat de universiteit een ‘onvoordelig contract’ heeft afgesloten met Shuttel. ‘Veel medewerkers hebben een kortingskaart maar daar heb je niets aan. We betalen eigenlijk te veel.’
Ook tijdens de faculteitsraad van Wiskunde en Natuurwetenschappen van maandag kwamen de reiskosten aan bod. ‘Het is frustrerend dat we de NS-kortingskaarten niet kunnen gebruiken als we naar werk reizen’, zei personeelsraadslid Lars Jeuken. ‘Vroeger kon je op je eigen kaart reizen en dat declareren. Maar als je nu naar Groningen reist, voor Nederlandse begrippen een dure reis, dan betaal je het volle pond met je Shuttelkaart. Zeker met alle bezuinigingen snap ik niet dat dit kan.’
Bulkcontracten
Personeelsraadslid Jeanette de Wolf vond dat ook problematisch: ‘We betalen nu de volle prijs. Daarom hebben we opeens allemaal onverwachte extra kosten in ons project. Vanuit de gebruiker is het fijn dat je verder niet na hoeft te denken over declareren, maar voor een instituut of de faculteit kost het wel meer.’
Jeuken: ‘We zijn zeker niet tegen het declareren van kosten, maar het zou voor het financiële welzijn van de universiteit handig zijn als je ook een kortingskaart zou kunnen gebruiken.’
Tijdens de universiteitsraadsvergadering ging vice-collegevoorzitter Timo Kos in op de kritiek. ‘Het zijn bulkcontracten, daar kun je geen individuele kortingen in verwerken. Dat heeft ook te maken met verschillende vormen van kortingen. Zoiets kan je niet voor een hele gemeenschap regelen.’
Klaassen: ‘Zijn de contracten voordelig voor ons of toch vooral voor de dienstverlener?’ ‘Dat laatste zou raar zijn’, reageerde Kos. ‘Het is geen ongebruikelijk contract. We besteden het aan en dit is het meest voordelige dat we uit de markt konden halen. Ik hoop natuurlijk altijd dat het goedkoper kan, maar dat zal bij een volgende onderhandelingen moeten blijken.’
Ov-fiets
Het college ‘neemt de kritiek mee’, beloofde Kos. ‘We kijken steeds naar de contracten en we heronderhandelen ook als dat nodig is. Je besteedt ook een deel van de administratieve handelingen uit aan Shuttel. Dat hoef je niet zelf te doen, dat scheelt ook aan onze kant. Dat is de afweging die gemaakt is.’
De universiteitsraad had ook twijfels over universitair dienstreizenbureau Uniglobe. De prijzen voor vliegtickets en hotelovernachtingen liggen vaak hoger dan als je zelf boekt. ‘Ondoorzichtig’, vindt de raad.
‘Als je individueel bij Ryanair een ticket bestelt dan is dat uiteraard goedkoper’, antwoordde Kos. ‘Dat komt door enorme kortingen die zij bieden. Bij dat soort vliegtuigmaatschappijen is duurzaamheid echter geen afweging. Dat willen we niet. We hebben met Uniglobe een afspraak over dienstreizen en zij houden wel rekening met duurzaamheid. Verder is ook dit een bulkcontract en daar zitten andere dingen in dan als je individueel iets aanschaft.’
Een laatste punt van kritiek was dat je met de Shuttelkaart geen ov-fiets kan huren. ‘De ov-fiets zit niet in ons pakket, bij een aantal andere instellingen wel’, zei Kos. ‘In Leiden past het niet in het huidige budget. Dat zouden we na een nieuwe evaluatie eventueel kunnen uitbreiden.’