English
Zoeken
Digitale krant
App
Menu
Voorpagina Achtergrond Wetenschap Studentenleven Nieuws Cultuur Columns & opinie Podcast  

Menu

Categorieën

  • Voorpagina
  • Achtergrond
  • Wetenschap
  • Studentenleven
  • Nieuws
  • Cultuur
  • Columns & opinie
  • Podcast

Algemeen

  • Archief
  • Contact
  • Colofon
  • App
  • Digitale krant
  • English
Cultuur
Het hoeft niet objectief te zijn bij het Leiden Essay Film Festival
Still uit Henry Fonda for President van Alexander Horwath
Mark Reid
donderdag 11 september 2025
Is het fictie of een feitelijke documentaire? Volgende week start het eerste Leiden Essay Film Festival. ‘Studenten zullen veel meer beeld gaan gebruiken in plaats van scripties te schrijven.’

Erik Viskil, hoogleraar research and discourse in artistic practice en directeur van de Academy of Creative and Performing Arts (ACPA), geeft college over de essayfilm en is ook een van de programmeurs van het eerste Leiden Essay Film Festival dat zondag van start gaat. Volgens hem is de essayfilm een meer subjectieve variant van de ‘feitelijke’ documentaire.

‘De kunstenaar Hans Richter zei rond 1940 over de documentaire dat er eigenlijk een ander soort film nodig was die over de werkelijkheid gaat. Die meer onderzoekend is en meer avontuurlijk. Waarin dingen worden uitgeprobeerd. En waarin ook fictie gebruikt kan worden om de werkelijkheid beter te begrijpen.

‘Als je nog verder teruggaat in de tijd vind je de Russische regisseur Sergej Eisenstein die een film wilde maken over Das Kapital van Karl Marx. Een totaal abstract onderwerp, een totaal abstract boek. Dat heeft hij uiteindelijk nooit gedaan, maar dat soort ideeën vormt de grondslag van de essayfilm. Afstappen van de documentaire die ernaar streeft objectief te zijn, maar juist vanuit een openlijk subjectieve blik en ook reflectief over de filmmaker zelf.’

Op het festival zijn er dan ook verschillende films te zien waarin de blik van de filmmaker zelf nadrukkelijk naar voren komt.

Still uit Face Value van Johan van der Keuken

Viskil tipt de film Nowhere Near, waarin maker Miko Revereza na jaren met zijn grootmoeder in de VS te hebben gewoond terugkeert naar zijn geboorteland de Filippijnen. Het resultaat is een heel persoonlijk verhaal waarin Revereza zijn gespleten identiteit en de koloniale banden tussen de VS en de Filippijnen onderzoekt.

‘We hebben ook twee films van de Vietnamese filmmaker Nguyen Trinh Thi die allebei erg bijzonder zijn. Letters from Panduranga gaat over een bevolkingsgroep in Vietnam die wordt bedreigd door de bouw van een kerncentrale.’ 

In de film worden echte beelden afgewisseld met een briefwisseling van een fictief stel uit het plaatselijke dorp. Aansluitend op de film is er een gesprek met Laura Rascaroli, hoogleraar film and screen media aan University College Cork in Ierland.

Deze eerste editie van het filmfestival vloeit voort uit de populaire colleges die Viskil en zijn collega’s geven over essayfilms. Maar behalve onderwerpen voor colleges vormen essayfilms volgens Viskil ook inspiratie voor toekomstige vormen van universitair onderwijs.

‘Zoals we nu studeren of scripties schrijven, daarvan geloven wij niet dat dat over twintig jaar nog gebeurt. Wij denken dat studenten veel meer beeld zullen gebruiken. We kijken de hele dag op onze telefoons en als je studeert word je ineens geacht vooral te schrijven. De makers van deze films laten ons zien welke mogelijkheden er zijn in het gebruik van beeld, van de camera en van geluid. In onderzoek, maar ook in onderwijs.’


Leiden Essay Film Festival, Kijkhuis & De Lakenhal, 14-16 september, €10 (studenten €8)

Deel dit artikel:

Lees ook

Cultuur
Talkshowsatire maakt de politieke balans op: ‘Praatprogramma’s zijn bang om te woke te zijn’
Uit angst om te links te zijn, overcompenseren talkshows vaak naar rechts. Om de balans te herstellen maakten theatermakers Marthe van Bronkhorst en Jonny Tudor de satirische Talkshow Talkshow, die zich “toevallig” meer naar links richt.
Cultuur
Wat is het geheim van de powerballad?
Cultuur
Carmen op de barricades: de beroemde opera speelt zich nu eens af in Frankrijk
Cultuur
Zo kom je de zomer door
Cultuur
Jeroen Spitzenberger in Cyrano: ‘Het komt altijd op hetzelfde neer: zie mij’
Download nu de Mare app voor je mobiel!
Downloaden
✕

Draai je telefoon een kwartslag, dan ziet onze site er een stuk beter uit!