English
Zoeken
Digitale krant
App
Menu
Voorpagina Achtergrond Wetenschap Studentenleven Nieuws Cultuur Columns & opinie Podcast  

Menu

Categorieën

  • Voorpagina
  • Achtergrond
  • Wetenschap
  • Studentenleven
  • Nieuws
  • Cultuur
  • Columns & opinie
  • Podcast

Algemeen

  • Archief
  • Contact
  • Colofon
  • App
  • Digitale krant
  • English
Wetenschap
Spits in space: ruimtegebrek vraagt om nieuwe regels
Lancering van Starlink-satellieten. Foto SpaceX
Mark Reid
donderdag 9 februari 2023
De ruimte wordt steeds voller door de lancering van satellieten en toeristen. Maar sinds 1979 zijn er geen bindende internationale afspraken gemaakt. Dat is problematisch, waarschuwt ruimtejurist Tanja Masson-Zwaan. ‘Iedereen komt voor zijn eigen belang op.’

Sinds de space race tijdens de Koude Oorlog is er behoorlijk wat veranderd in het ruimtelandschap. De Verenigde Staten en de Sovjet-Unie hebben allang de maan en de sterren niet meer voor zich alleen. Inmiddels zijn er honderden landen en bedrijven die satellieten lanceren, maanmissies organiseren of toeristen rondjes om de aarde laten vliegen.

‘Niemand had een halve eeuw geleden voorzien dat we zo ontzettend veel satellieten zouden gaan lanceren’, zegt universitair docent Tanja Masson-Zwaan, die promoveert op onderzoek naar de gebreken van het ruimterecht.

‘Er zijn steeds meer gebruikers in de ruimte, vooral meer private partijen. Als juristen moeten we proberen de verschillende belangen te combineren. Dat kan gaan om verantwoordelijkheid of aansprakelijkheid bij schade, het toezien op vreedzaam gebruik van de ruimte en in toenemende mate het tegengaan van vervuiling en het voorkomen van botsingen.’ Allemaal zaken waar de verdragen van de Verenigde Naties van een halve eeuw geleden geen rekening mee hebben gehouden.

Luchtvaart

Masson-Zwaan vergelijkt de opkomst van de commerciële ruimtevaart met de luchtvaart. Waar een eeuw geleden alle luchtvaart vooral door staten werd geregeld, is dat langzaam verschoven naar particuliere maatschappijen. ‘In het begin was een vliegtuigmaatschappij een soort nationale trots, de flag carrier. Nu koop je een retourtje Barcelona alsof je met de bus gaat. Dat zie je nu ook een beetje gebeuren in de ruimtevaart, maar dan vijftig jaar later.’

'Heeft Starlink echt veertigduizend satellieten nodig, of kan het ook met wat minder?'

Het is alleen lastig al die nieuwe ontwikkelingen te reguleren als het laatste ruimteverdrag uit 1979 stamt. Masson-Zwaan: ‘Er zijn vijf VN-verdragen die de basisbeginselen neerleggen maar dat is niet meer voldoende om alle nieuwe gebruiken en gebruikers te dekken. En dus is er noodzaak voor nieuwe regels. Het probleem is alleen dat het niet echt wil lukken. Toentertijd slaagde het wel omdat er veel minder partijen betrokken waren en er een saamhorigheid was onder landen. Nu probeert iedereen voor zijn nationale belangen op te komen en zijn landen daarom minder geneigd bindende verdragen te sluiten.’

Met zo’n gat in de wetgeving bestaat het risico’s dat private partijen de ruimte innemen voor eigen gewin en er een rommeltje van maken. Een van de grootste veroorzakers van drukte is het Amerikaanse Starlink, dat duizenden kleine satellieten in een baan rond de aarde brengt om internetverbindingen op afgelegen plekken mogelijk te maken. De mini-satellieten worden met tientallen tegelijk gelanceerd en zweven daarna nog enige tijd in een kolonne achter elkaar door de ruimte.

Dat lijkt praktisch, maar voor astronomen zijn ze een groot probleem. De treintjes satellieten die langs de hemel schuiven zijn door telescopen zeer duidelijk zichtbaar en verpesten wetenschappelijk observaties.

De Starlink-satellieten zijn als duidelijke strepen zichtbaar op foto's van de nachtelijke sterrenhemel. Foto Marco Langbroek

Ook ruimtepuin is een toenemend probleem. ‘Een aantal van die Starlinks doet het vanaf de lancering meteen al niet, daarom worden ze met zestig tegelijk gelanceerd: niet ideaal duurzaam.’ Kapotte satellieten en rondvliegende brokstukken kunnen makkelijk kostbare schade veroorzaken.

‘Op zich is internet aanbieden op plekken waar mensen anders geen verbinding hebben een legitiem gebruik van de ruimte. Dat is “for the benefit and in the interest of all countries”, zoals het ruimteverdrag zegt. Maar aan de andere kant moet je zorgen dat je de belangen balanceert. Heeft Starlink echt veertigduizend satellieten nodig, of kan het ook met wat minder? En kunnen ze die satellieten misschien zo bouwen dat ze minder zonlicht reflecteren? Wat mij betreft ligt de verantwoordelijkheid daarvoor in de eerste plaats bij de overheden die private activiteiten autoriseren.’

Toeristen en benzinepompen

Het lanceren van grote hoeveelheden satellieten is lang niet de enige nieuwe zorgelijke ontwikkeling. De hoeveelheid toeristen die de ruimte een bezoekje brengen neemt ook toe. Meerdere bedrijven staan klaar om met boringen op de maan te beginnen. En er zijn zelfs plannen voor een bezinepomp in een baan om de maan.

‘We moeten erfgoed op de maan beschermen, zoals de voetstappen van Neil Armstrong’

Al die bedrijven hebben nog steeds wel vergunningen nodig van staten voor het lanceren van hun ruimteobjecten. De meeste opereren vanuit Amerika, en volgens Masson-Zwaan komen de Amerikaanse autoriteiten de bedrijven wel erg tegemoet. ‘De VS kijken niet echt naar de impact. Zo krijg je ook minder nuttige initiatieven, zoals een bedrijf dat as van crematies naar de maan schiet. Misschien moeten we nadenken over het beschermen van erfgoed, zoals de voetstappen van Neil Armstrong. We moeten zorgen dat niemand daar een mijn bouwt of er voor de lol met zijn karretje een rondje gaat rijden.’

Hadden de landen die vorige eeuw de ruimteverdragen bepaalden, niet beter moeten vooruitzien? ‘Ik denk dat het wijsheid was om niet te proberen alles al vast te leggen’, aldus Masson-Zwaan. ‘Het doel was de grondregels af te spreken. Men realiseerde zich dat het niet was te voorspellen wat er allemaal mogelijk zou worden.’

Toch ziet Masson-Zwaan ook positieve ontwikkelingen: ondanks het gebrek aan internationale verdragen maken ruimtevaarders wel afspraken met elkaar. ‘De industrie stelt zelf richtlijnen en normen op. Satelliet-operators zijn zich ervan bewust dat er iets moet gebeuren, met name voor de duurzaamheid en het voorkomen van ruimtepuin in een baan rond de aarde. Ook landen willen dat graag. Het is niet vastgelegd in harde juridische kaders, maar uiteindelijk heeft iedereen er baat bij dat iedereen zich netjes gedraagt in de ruimte.’

Deel dit artikel:

Lees ook

Wetenschap
Waarom de Maya verdwenen, maar andere gemeenschappen overleefden
Met behulp van big data wil Alexander Geurds archeologische vondsten uit Centraal-Amerika in kaart brengen. ‘Je bent de eerste persoon in eeuwen die iets ziet of aanraakt. Dat is geweldig.’
Wetenschap
Waarom we elkaars gezichtsuitdrukkingen na-apen
Wetenschap
Niet alleen flitskoeriers worden uitgebuit op de Europese arbeidsmarkt
Wetenschap
Schunnige gedichten in plaats van avondje Netflix
Wetenschap
Koppige agenten zijn niet per se slecht
Download nu de Mare app voor je mobiel!
Downloaden
✕

Draai je telefoon een kwartslag, dan ziet onze site er een stuk beter uit!