English
Zoeken
Digitale krant
App
Menu
Voorpagina Achtergrond Wetenschap Studentenleven Nieuws Cultuur Columns & opinie Podcast  

Menu

Categorieën

  • Voorpagina
  • Achtergrond
  • Wetenschap
  • Studentenleven
  • Nieuws
  • Cultuur
  • Columns & opinie
  • Podcast

Algemeen

  • Archief
  • Contact
  • Colofon
  • App
  • Digitale krant
  • English
Wetenschap
Feministen vechten met fatwa’s voor gelijkheid
Foto UN Women/Ryan Brown
Mark Reid
donderdag 26 januari 2023
Vrouwelijke islamgeleerden zijn in Indonesië een belangrijke progressieve kracht. Dat zegt Nor Ismah in het proefschrift waar ze deze maand op promoveerde. ‘Fatwa’s zijn aanlokkelijk gereedschap.’

De eerste associatie bij ‘fatwa’ is voor veel mensen nog de uitspraak van de Iraanse ayatollah Khomeini, die Salman Rushdie ter dood veroordeelde voor het schrijven van De duivelsverzen. Dat idee is blijven hangen. In werkelijkheid is een fatwa geen doodsvonnis, maar een niet-bindend islamitisch advies. Zo’n advies kan betrekking hebben op alledaagse persoonlijke kwesties (‘Moet ik mijn partner vergeven?’) tot landelijke vraagstukken over de leeftijd waarop je mag trouwen.

‘In 2014 volgde ik een opleiding voor oelama (islamgeleerden, red.),’ vertelt Nor Ismah. ‘Daar ontmoette ik veel andere vrouwen die al langer fatwa’s uitspraken in hun eigen gemeenschap. Ik vroeg me toen af waarom we deze vrouwen amper erkennen als religieuze autoriteit en waarom we ze niet in nationale instituten terugzien.’

Autoriteit

Ismah besloot haar promotieonderzoek te wijden aan deze vrouwelijke oelama. Eerder deze maand rondde ze haar onderzoek succesvol af. Haar conclusie is duidelijk: niet alleen zijn deze vrouwen volgens Ismah tot nu toe onderbelicht gebleven in de wetenschap, ook wenden ze hun autoriteit als oelama aan om progressieve veranderingen teweeg te brengen in het conservatieve islamitische Indonesië.

'Vrouwelijke islamgeleerden gebruikten hun positie in de strijd voor sociale gelijkheid'

‘In Indonesië denken de meeste mensen bij fatwa’s aan een uitspraak van grote officiële organisaties die zich beraden over islamitisch recht’, vertelt Ismah. ‘Mensen staan niet echt stil bij de uitspraken die individuele – vrouwelijke – oelama doen, maar dat zijn net zo goed fatwa’s. Het is simpelweg een antwoord op een vraag van een gelovige over een bepaalde juridische of alledaagse kwestie.’

‘Het meeste wetenschappelijke onderzoek richt zich op institutionele fatwa’s, uitgesproken door de grote officiële organisaties, nog altijd gedomineerd door mannen. Daarbij kijken onderzoekers vaak alleen naar het effect van de uitspraak en de theologische kanten ervan. Met die blik verliezen we in het onderzoek de ervaringen en de invloed van vrouwen op gemeenschapsniveau. Ik wilde meer zien.’
Volgens Ismah pakken vrouwelijke oelama andere onderwerpen op dan mannen. Niet alleen schrijven en spreken ze over onderwerpen die direct met vrouwen te maken hebben, maar ook durven ze kwesties aan te snijden die controversieel zijn of tegen conservatieve stromen ingaan, zoals een strikter standpunt innemen tegen kindhuwelijken of seksueel geweld.

Congres

Precies dat gebeurde in 2017, bij het eerste congres van vrouwelijke oelama in Indonesië, waar de verzamelde oelama voor het eerst een aantal collectieve fatwa’s uitvaardigden. Ismah was er zelf aanwezig, en noemt de bijeenkomst baanbrekend: ‘Dat was het eerste moment waarop vrouwelijke islamgeleerden in Indonesië hun positie gebruikten in hun strijd voor sociale gelijkheid.’

'Fatwa’s zijn een heel aanlokkelijk instrument'

Een van de eerste uitspraken van deze vergadering ging over kindhuwelijken. Waar bij eerdere fatwa’s alleen werd gekeken naar de leeftijd van het kind, introduceerden de vrouwelijke oelama ook de gevolgen voor het kind in de overweging. Hun conclusie: een kindhuwelijk heeft nadelige gevolgen voor het kind en is daarom verboden.

Hoewel er volgens Ismah soms nog flinke tegenwerking is vanuit mannelijke of conservatieve kringen, besloot de Indonesische overheid naar aanleiding van de conferentie in 2017 de minimumleeftijd om te trouwen te verhogen van 16 naar 19 jaar.

Die progressieve aanpak kan volgens Ismah nog wel op enige tegenwerking komen te staan. ‘Dat hangt een beetje af van de reikwijdte van de uitspraak. Persoonlijke issues leveren niet veel kritiek op, maar iets wat op landelijke schaal effect heeft kan best wat kritiek krijgen. Aan de andere kant, de uitspraken die de mannelijke organisaties doen over liberalisme of secularisme krijgen ook behoorlijk wat kritiek te verduren.’
Ismah juicht de groeiende inspraak van vrouwen toe: ‘Deze oelama gebruiken hun autoriteit als geleerde om hun progressieve interpretaties van de islam te verspreiden, en fatwa’s zijn daar een heel aanlokkelijk instrument voor.’

Deel dit artikel:

Lees ook

Wetenschap
Niet iedere ontvoering van een kind is dat ook
Rechters oordelen soms te snel dat er sprake is van ontvoering van kinderen, zegt jurist Simona Florescu. ‘Er ontstaat dus een vacuüm in de wet, waarvan kinderen de dupe worden.’
Wetenschap
Er stroomt een nieuwe rivier door Leiden (bij de biologen op de zevende verdieping)
Wetenschap
Je ziet nooit niets: één foton in een zee van duisternis
Wetenschap
Kokerjuffers zijn plasticjuffers geworden
Wetenschap
Prof ziet niets in verbod op social media: ‘De jeugd is veerkrachtig genoeg’
Download nu de Mare app voor je mobiel!
Downloaden
✕

Draai je telefoon een kwartslag, dan ziet onze site er een stuk beter uit!