Columns & opinie
‘Weg met die stomme poortjes!’ — Babette Tresfon (22), vierdejaars politicologie en Ivo van Spronsen (32), zesdejaars Amerikanistiek
donderdag 12 juni 2008
© Taco van der Eb
Tresfon (midden op de foto): ‘Die poortjes staan er nu al hoelang? Anderhalf, twee jaar misschien? Ze worden nog steeds niet gebruikt. Dat vind ik stom. Ten eerste is het natuurlijk niet nuttig om iets te plaatsen waarvan je al wist dat het de komende jaren niet gebruikt zou gaan worden.
‘Ook twee jaar geleden toen al was bekend dat de OV-chipkaarten gekraakt konden worden en dat dit tot uitstel zoniet afstel zou lijden. Nu staan die dingen gewoon hopeloos in de weg. Met de fiets kom je er al nauwelijks doorheen en dan moet je, zeker als student sociale wetenschappen omfietsen.’
Van Spronsen (links): ‘Het doel van die poortjes is toch gewoon ervoor zorgen dat je de trein niet inkomt zonder kaartje? Als de NS ze al wil, moeten ze ze maar bij de trap neerzetten. De stationstraverse is een doorgaande route.’
Tresfon: ‘Maar je moet met je fiets wel altijd het dikke-mensen-poortje nemen.’
Van Spronsen: ‘Dat heet niet voor niets zo. Laatst zag ik dat een wat gezettere dame niet door een normaal poortje kwam. Ze moest terug en het nog een keer proberen bij het dikke-mensen-poortje. Dat lukte wel. Voor invaliden en mensen met kinderwagens is ook dat poortje soms nog een probleem. Een rolstoelgebruiker die eerst het station als doorgang gebruikte, moet nu 750 meter omrijden. Dat is bepaald geen pretje.’
Tresfon: ‘Bovendien wordt het straks een echt winkelgebied.’
Van Spronsen: ‘Er komt zelfs een Hema.’
Tresfon: ‘Relaxed! Maar dat kan straks niet meer als je door de poortjes moet.’
Van Spronsen: ‘Als de poortjes straks dicht zijn, schijn je er met een OV-chipkaart gratis maximaal dertig minuten binnen te mogen zijn. Dat is te kort. Heb je de gemiddelde rij bij de Burger King al eens gezien?’
Tresfon: ‘Je kunt wel zeggen: “Het station is van de NS en die mag met het terrein doen wat ze wil. Maar dan vergeet je de overlast die hiermee wordt veroorzaakt en het feit dat veel mensen afhankelijk zijn van het openbaar vervoer.’
Van Spronsen: ‘Bovendien is het openbaar gebied. Dat bepaalde de rechter in de strafzaak tegen oud-GroenLinks fractievoorzitter Jos Posthuma in de Leidse gemeenteraad. Posthuma was in het station handtekeningen aan het verzamelen en folders uit aan het delen tegen de poortjes, toen de NS hem verzocht het station te verlaten. Toen hij weigerde, werd hij gearresteerd wegens lokaalvredebreuk en zat een paar uur in de cel. De rechter oordeelde later dat Posthuma gelijk had.
‘Kort daarna kwam GroenLinks met een motie die door alle andere partijen werd gesteund: “Het college van Burgemeesters en Wethouders moet ervoor proberen te zorgen dat de stationstraverse openbaar gebied blijft.” Dat was trouwens ook de afspraak met de spoorwegen bij de bouw van het station: een vrije doorgang voor bezoekers uit de binnenstad aan universiteit en LUMC. Nu doet de gemeente nog niets; ik denk dat ze bang zijn om een rechtszaak te verliezen. Ik ga er van uit dat dat anders wordt als de NS de poortjes dicht doet.’