Studentenleven
‘Weinig mensen kunnen wifi in studentenhuizen fixen: daar ligt onze markt’
Freek Melse (21, bestuurskunde) fixt samen met zijn broer Jan-Arnoud internet in studentenhuizen, met hun bedrijf Hutspot-IT. ‘Ik ben heel nieuwsgierig, ik wil weten hoe dingen in elkaar zitten.’
Susan Wichgers
vrijdag 5 november 2021
Foto Marc de Haan

Hoe zijn jullie begonnen?
‘Ik heb eerst drie jaar scheepsbouwkunde in Rotterdam gestudeerd. Mijn broer woonde al in Leiden. Hij zit bij Quintus, ik ben lid geworden bij Minerva. Ik ben hierheen gekomen voor de gezelligheid. Allebei hadden we in ons studentenhuis problemen met wifi. Als je dat goed wil fixen, is dat heel prijzig. Daar zagen we dus wel brood in.’

Dus je hebt een idee, en dan?
‘Eerst hebben we het internet in onze eigen huizen gefixt als pilot. Dat werkte goed, mensen waren tevreden. Via via verspreidde het nieuws zich dat wij dat deden, en inmiddels hebben we elf studentenhuizen waarvoor we het internet regelen. We willen ook uitbreiden naar bedrijven, winkels en sportscholen bijvoorbeeld.

‘Ik vind dat technische ook leuk. Onze vader is ICT’er, dus waarschijnlijk hebben we dat van hem meegekregen. Zelf ben ik al vanaf mijn zestiende ZZP’er. Ik ben heel nieuwsgierig en ondernemend, ik wil weten hoe dingen in elkaar zitten. In Rotterdam werkte ik in de veerhaven als havenmeester, een soort gastheer. Ik had ook al wat IT-dingen gedaan, dus ik wist al een beetje hoe het werkte als je een eigen bedrijf wil beginnen. Dat is trouwens ook niet heel ingewikkeld: we gingen samen naar de Kamer van Koophandel om ons in te schrijven en dan kun je in principe beginnen.’

En wat doen jullie dan precies?
‘Meestal hebben grotere studentenhuizen verschillende netwerken. Wij zorgen voor internet op maat: één netwerk waarop alle apparaten kunnen worden aangesloten, en met goede snelheid. KPN of Ziggo levert tot aan de deur, wij zorgen vervolgens dat er in het hele huis dekking is.’

‘Dat jij het niet snapt, is het hele ding: weinig mensen begrijpen het goed genoeg om het te kunnen oplossen’

Ik snap het nog niet helemaal.
‘Dat is het hele ding: weinig mensen begrijpen het, of in ieder geval goed genoeg om het te kunnen oplossen. Daar ligt de markt.’

Ben je er veel tijd aan kwijt?
‘Bij nieuwe aanmeldingen ben je er natuurlijk mee bezig, daarna draait het meestal vanzelf. Wel moet je altijd beschikbaar zijn. Laatst hadden veel mensen bijvoorbeeld tentamens en toen viel het internet uit in een van de huizen, terwijl ik precies in Zeeland zat. Dan moet je dus terug naar Leiden. Daarom is het wel handig dat we met z’n tweeën zijn, er is altijd een die kan. En samen hebben we ook een groter netwerk.’

Krijg je niet de hele tijd zeurende huisgenoten aan je deur?
‘Gelukkig niet, want het werkt. Maar als er een storing is bij Ziggo, dan wel. Bij mijn broer thuis zat er in de lijn iets verkeerd, dan moet je je door een hoop bureaucratie heen worstelen voordat er iets wordt opgelost. Dan zeggen mensen wel: “Arnoud, hoelang gaat het nog duren?”’