Wat doe je voor werk?
‘Ik ben redactiestagair voor LINDA.NL en moet constant de website vullen. Ik heb dagelijks redactievergadering en genoeg ideeën voor stukjes, van nieuws tot human interest en lifestyle. Laatst bleek bijvoorbeeld dat Gen Z’ers negen uur per nacht slapen. Ik vroeg aan een slaapexpert of dat wel gezond was. Vaak haal je er dan een expert bij voor de geloofwaardigheid of bevestiging wat de mensen willen lezen.
‘We zijn niet gefocust op alle trends. LINDA is een groot platform en we willen niet dat het te commercieel is, dus we gaan geen medisch advies geven of bepaalde voeding promoten. Entertainment is wel een groot onderdeel van het blad. Ik beheer de mailbox en krijg dan veel persberichten over de nieuwste boeken of films. Maar je ontvangt ook vaak onzin. Als de aanhef onpersoonlijk is, weet je dat het ook naar vijftien andere bladen gestuurd is.’
Is het niet verschrikkelijk om alleen persberichten te lezen?
‘Je krijgt ook mailtjes van vrouwen die zelf iets heftigs hebben meegemaakt. Ze zijn bijvoorbeeld ernstig ziek geweest of bedrogen door hun man. Zij sturen dan hun verhaal op en vragen om een interview, omdat ze hun verhaal willen delen met andere vrouwen. Dat vind ik wel bijzonder. Meestal is het wel geschikt voor onze speciale rubrieken, bijvoorbeeld bijzondere bevallingen, en dan gaan onze redacteuren ermee aan de slag.
‘Zelf ben ik niet zo bezig met persoonlijke verhalen, maar met grotere onderwerpen. Ik werk nu aan een stuk over palliative zorg. Dat krijg je naast je normale behandeling als je niet beter kan worden. Ik heb interviews met artsen over hoe het werkt. Dat vind ik uitdagend, want je moet goed doorvragen voor de lezer. Een arts gebruikt namelijk veel jargon en ik ben dan bang dat ik dom overkom met mijn vele vragen. Maar je moet het wel vertaalbaar maken voor het publiek.’
En hoe doe je dat dan?
‘Je hebt de LINDA-tone of voice: dat het allemaal met een knipoog kan, niet superserieus is en lekker doorleest. In het begin was dat eventjes wennen: ik behoor zelf namelijk niet tot de doelgroep, dat zijn meer vrouwen van dertig tot zestig. Het is daardoor soms lastig om onderwerpen te bedenken. Ik vraag me altijd af: “Is het wel LINDA?” Soms vraag ik aan mijn moeder wat ze zou willen lezen.’
Is Hilversum een ander wereldje?
‘Eerst zaten we in Naarden, maar we zijn verhuisd naar het gebouw van Talpa Network in Hilversum. Ik ben niet echt bekend met BN’ers, maar je ziet ze wel vaak lopen in het gebouw, zoals Guus Meeuwis en Margriet van der Linden. Maar dan denk ik niet: “Oh my god!” Linda de Mol was er ook laatst, dat was wel leuk. Zij staat natuurlijk altijd op de voorkant, maar ik vroeg niet om een foto. Ze was er voor een lunch met de hoofdredacteur. Het zijn natuurlijk ook normale mensen.’