Öznur Senyurt (23, arbeidsrecht, bestuurslid evenementen): ‘Niet eten en niet drinken is maar een heel klein onderdeel van de ramadan. Het gaat om jezelf verbeteren, een beter mens worden. Je loopt niet even naar beneden om wat lekkers te pakken, maar bent volledig gefocust op jezelf.’
Anas Ben Azouz (25, business studies, voorzitter): ‘Vergelijk het met een soort trainingskamp van sporters: daarin til je jezelf naar een nieuw niveau. Je kunt daarna op een betere manier verder met je dagelijkse leven.’
Ben Azouz: ‘Ramadan is de maand waarin de Koran werd geopenbaard.’
Tarik Bougamza (22, fiscaal recht, penningmeester): ‘Het is de negende maand van onze kalender. In de islam hanteren we geen zonnekalender zoals de Gregoriaanse kalender, maar een maankalender. Ons jaar is tien tot elf dagen korter, vandaar dat de ramadan elk jaar verschuift.’
Senyurt: ‘Mijn dag en nacht is helemaal omgedraaid: ik ben vooral in de nacht bezig met het verdiepen van mijn geloof. Dat wordt als iets heel moois gezien, dat je je slaap opoffert, en ik ben dan productiever.’
Khaled Al Bokaee (26, International Bachelor Psychology, oud-bestuurslid studentenzaken): ‘Voor mij is het een maand van diepe zelfreflectie, een maand zonder Netflixen. Ik bestudeer en lees de Koran veel, ben extra aardig tegen mensen, geef geld aan allerlei goede doelen.’
Siham Amlal (23, geneeskunde, vicevoorzitter): ‘Ik train mezelf om positief te denken, niet te klagen en dankbaar te zijn. Ik begin de dag met dingen op te schrijven waarvoor ik dankbaar ben en stel dan doelen op, zoals iemand bellen die ik al heel lang niet heb gesproken. Via Zoom volg ik halaqah’s: reflectielessen waarbij we uit de Koran lezen en bedenken hoe we dat kunnen toepassen in ons dagelijks even.’
Tarik Bougamza: (22, fiscaal recht, penningmeester): ‘De moskeeën zijn gesloten. De imams leiden het gebed nog steeds vijf maal per dag, ook al doen ze dat bij wijze van spreken in hun eentje.’
Ben Azouz: ‘We kunnen het via onze telefoon horen, op YouTube. En we gebruiken een app, Muslim Pro, om de gebedstijden in de gaten te houden.’
Amlal: ‘Het avondgebed is normaal gesproken in de moskee, maar dat kun je ook heel goed thuis doen. Gezinnen bidden nu samen. Vaders leiden het gebed. Dat is ook mooi.’
Senyurt: ‘Iftar is de maaltijd van het verbreken van het vasten, dus wanneer de zon ondergaat.’
Al Bokaee: ‘Dat is dan ons ontbijt. Ik woon alleen en de afgelopen ramadans deed ik de iftar in de moskee. Dat mis ik heel erg. Niet per se het eten, want ik ben zelf vegetarisch en daar is altijd vlees, haha, maar mensen zien en spreken. Via WhatsApp of videocall praat ik af en toe met mijn familie in Damascus. Ik ben heel blij dat er daar nauwelijks een coronacrisis is. Voor de oorlog was de gezondheidszorg redelijk oké, maar de kwaliteit van zorg is nu te laag.’
Senyurt: ‘Ik krijg heel vaak de vraag of het vervelend is als iemand iets voor mijn neus eet tijdens de ramadan. Even een geruststelling: bijna niemand vindt dat erg.’
Al Bokaee: ‘De meesten van ons doen ramadan vanaf de puberteit dus die discipline is allang gekweekt. Ik zit naast mijn koelkast en voel me gewoon prettig.’
Senyurt: ‘In quarantaine word je meer met jezelf geconfronteerd dus ga je haast onvermijdelijk zelf reflecteren. Dat maakt deze ramadan extra speciaal.’
Al Bokaee: ‘Suikerfeest is het moment om te vieren wat je allemaal hebt gedaan tijdens de maand, om trots te zijn op jezelf. Of ik het nog met iemand samen ga vieren? Nee, voor mij kan een feestje niet op 1,5 meter. Ik koop misschien een bosje bloemen, chocolade of maak een speciale maaltijd.’
Senyurt: ‘Geloof leert ons de positieve kant van het negatieve te zien.’
Amlal: ‘Ik denk dat deze coronacrisis mijn bewustzijn naar God alleen maar groter heeft gemaakt want het doet ons realiseren hoe vergankelijk het leven op aarde is.’
