Studentenleven
Hoe een ‘vermist’ pakket bij de buren belandde… maar dan te koop op Marktplaats
In grote studentencomplexen gaat het bezorgen van pakketten vaak mis. Een student vond haar bestelling terug op Marktplaats. ‘Ik laat alles bij mijn jaargenoten bezorgen.’
Susan Wichgers
dinsdag 23 februari 2021
‘Bezorgers willen wellicht geen gebruik maken van de lift vanwege corona’, laat PostNL weten.

Woon je in een van de vele studentenflats in Leiden? Grote kans dat je wel eens een pakketje kwijt bent geweest. Uit een rondgang van Mare blijkt dat de pakketbezorging in studentencomplexen flink te wensen over laat.

Een bewoner van de Leidse Schans, die niet met haar naam in de krant wil, had vorig jaar een vest besteld. ‘Zoals iedereen kleding bestelt in deze tijd’, vertelt ze. Ze had al eens eerder meegemaakt dat haar pakketje op de brievenbussen in de algemene hal van de flat neer was gezet door de bezorger.

‘Dat de bezorging van pakketten hier altijd misgaat, is een bekend probleem. Als ik kan kiezen laat ik het altijd bezorgen op een pakketpunt, maar bij sommige winkels heb je die keuze niet.’

De tactiek van pakketbezorgers is als volgt, vertelt ze: ze bellen aan bij alle bewoners die pakketjes verwachten, en dumpen alles vervolgens in de gemeenschappelijke hal van de flat. Met een beetje geluk zetten ze het in de lift. Met een beetje pech bellen ze alleen aan tot iemand open doet, en moet je zelf nagaan of je pakketje ‘bezorgd’ is.

Complete bestellingen te koop

Dat laatste was deze keer het geval. ‘Ik ben de hele dag thuis geweest, er is niet aangebeld. DHL gaf aan dat het bezorgd was. Beneden lag niks. Op basis van mijn eerdere ervaring dacht ik dat het weer in de hal was gelegd, maar aangezien het er niet meer lag, vermoedde ik dat iemand anders het had meegenomen.’

‘Ik wil het risico niet nemen, zeker niet als het iets van waarde is’

Een dag later vond ze haar vest terug op Marktplaats. De verkoper leek complete bestellingen te verkopen, en ze kon bij zijn locatie zien dat hij zich wel heel dicht bij haar in de buurt bevond. ‘Uiteindelijk heb ik gedaan alsof ik het vest wilde kopen en kreeg ik zijn rekeningnummer, waardoor ik zijn naam had.’

Dat, en het feit dat de verkoper ook kleding uit een vermist pakketje van een andere flatbewoner verkocht, was voor de politie genoeg om hem aan te houden. Het bleek inderdaad gewoon iemand uit haar eigen flat te zijn.

‘Ik weet niet of dit vaker gebeurt, maar het feit dat iemand dit heeft kunnen doen betekent dat het systeem anders moet’, vindt ze. ‘Het is niet bepaald fijn om de politie hiervoor te moeten inschakelen. Er wordt heel veel besteld, het kan niet zo zijn dat mensen dat zomaar kunnen meenemen.’

Talloze oproepen

Hoewel dit een uitzonderlijk voorbeeld is, is de pakketbezorging bij verschillende studentencomplexen een groot probleem. Iedere Facebookgroep staat vol met oproepjes van mensen die pakketten niet hebben ontvangen of juist hebben aangenomen van anderen.

‘Ik zie zoveel berichten van mensen die pakketjes niet hebben gekregen, dat ik zelf altijd voor een pakketpunt kies of bij jaargenoten laat bezorgen’, vertelt Klikspaanwegbewoner Nathalie Janssen (22, bio-informatica). ‘Ik wil het risico niet nemen, zeker niet als het iets van waarde is.’

Er is nog nooit iets gestolen voor zover Janssen weet, maar als iemand kwaadwillend is zou het zo kunnen, zegt ze. Er ligt vaak genoeg iets in de gedeelde gang. ‘Ook als je gewoon de hele dag thuis bent, krijg je bericht dat je er niet was. In welk studentenhuis is er nou niemand thuis in deze tijd?’

Anne-Sophie Heijne (21, rechten) woont in het complex aan de Vrijheidslaan. Dingen als schoenen laat ze wel bezorgen, maar een laptop zou ze op het adres van haar ouders bestellen. ‘Ik geloof niet dat er ooit iets is gestolen, maar pakketten belanden in ieder geval bijna nooit meteen bij de juiste persoon’, zegt ze.

Dumpen

‘Vaak bellen ze niet aan, niet op het goede huisnummer in ieder geval, maar krijg je wel een bericht dat het bezorgd is. Dus dan moet je wachten tot iemand naar buiten treedt in de Facebookgroep dat ze je pakketje hebben ontvangen.’

Het probleem lijkt niet specifiek bij één bezorgdienst te liggen en was ook al voor de drukte van de pandemie al aan de hand. In ieder geval lijken de twee grootste diensten, PostNL en DHL, zich schuldig te maken aan het dumpen van de pakketjes. Heijne: ‘En het ligt niet aan ons, want Thuisbezorgd komt wel gewoon aan de deur.’

‘In welk studentenhuis is er nou niemand thuis in deze tijd?’

In een reactie laat woordvoerder van PostNL Heleen Makkinga weten dat ze het ‘een vervelende situatie’ vindt. ‘Wanneer dit soort klachten binnenkomen, bespreken we dit altijd met de betreffende bezorgers. Als er geen verbetering optreedt, ondernemen we verdere stappen.’

Lift

Een mogelijke oorzaak zou volgens haar kunnen zijn dat ‘bezorgers geen gebruik willen maken van de lift vanwege corona’, hoewel ze op de hoogte was gebracht van het feit dat het probleem ook al voor corona bestond.

DHL schrijft als reactie op verschillende vragen: ‘We zullen deze klachten bij de betreffende CityHub onder de aandacht brengen, zodat er beter op wordt toegezien dat de bezorging conform de afspraken met de verzender zullen plaatsvinden.’

En de bewoner van de Leidse Schans? Die heeft haar vest teruggekregen: de politie had het ter plaatse aangetroffen en in beslag genomen. ‘Gelukkig was het in dit geval maar een vest van 25 euro’, besluit ze. ‘Al met al denk ik niet dat het voor de dief de moeite waard is geweest.’