Wat doe je als studentchauffeur?
‘Ik rij klanten in hun eigen auto van A naar B. Zij kunnen dan in de auto werken of ’s avonds bijvoorbeeld een drankje drinken. Je gaat met het ov naar een startlocatie en weer terug naar huis. Als dat niet kan, hebben wij in de grote steden poolauto’s beschikbaar die je dan van tevoren naar de eindbestemming rijdt.
‘Voor avondopdrachten zetten wij in overleg vaak mannen in, want voor vrouwelijke chauffeurs is het niet altijd even veilig om midden in de nacht nog te reizen. Soms moet je ergens om tien uur ’s avonds al aanwezig zijn en rij je pas om één uur weg. Ik neem altijd mijn laptop mee, dan ga ik studeren of voetbal kijken. Je moet wel altijd paraat staan, dus je zit elke minuut te wachten om te vertrekken. Je kunt niet even een kwartiertje niet opletten.’
Ontmoet je leuke mensen?
‘Wij mogen niet zelf het gesprek beginnen met de klant. De meesten vinden het leuk om een gesprekje te voeren, maar sommigen zijn heel zakelijk en dan is het kort maar krachtig.
‘Als je vaker voor een klant rijdt, bouw je wel een band op. Dat netwerk kan ook in je voordeel werken. Een collega heeft zo bijvoorbeeld een nieuwe woning gevonden.’
Heb je gekke situaties meegemaakt?
‘Als mensen wat hebben gedronken, zijn ze vaak wat losser. Ik heb een keer meegemaakt dat er mensen aan mijn stuur begonnen te trekken, dat is best gevaarlijk. Je wilt beleefd blijven, maar veiligheid gaat boven alles. Je mag dan wel enigszins boos worden en bijvoorbeeld kiezen om de auto langs de weg te zetten. Dan moeten ze het zelf maar uitzoeken.’
Waar rij je allemaal heen?
‘Door het hele land en soms zelfs naar Duitsland. Ik ben een keer naar Innsbruck gevlogen toen iemand haar been had gebroken tijdens het skiën. Het was een mooie uitdaging, maar ook zwaar. Ik zat toen om zeven uur ’s morgens in het vliegtuig en ging gelijk door. Ik kwam rond een uurtje of tien ’s avonds weer aan in Nederland en moest toen nog met het ov naar Leiden.’
Is er een strenge selectie?
‘In principe moet je minimaal anderhalf jaar je rijbewijs hebben. We doen ook een rijtest. Als je ziet dat iemand echt nog te weinig ervaring heeft wordt die afgewezen. Soms voel ik mij een examinator van het CBR.
‘Je moet heel rustig rijden en echt met het verkeer meevloeien omdat klanten achterin werken. Als ik privé rij, doe ik dat bijna nooit met twee handen aan het stuur. Dat is hier verplicht.
‘Sommige klanten geven aan dat je wel iets harder mag. Je moet dan wel netjes aangeven dat je niet met meer dan 30 km per uur boven de snelheidslimiet mag rijden, anders riskeer je een aantekening op je rijbewijs. De boetes betalen zij.’
Mag je in vette auto’s rijden?
‘Ik heb in een Rolls Royce en een Porsche 911 gereden. Dat zijn unieke momentjes. Het is ook spannend: je wilt natuurlijk echt geen schade rijden.’