Het begon als een wild idee van Vindicat-leden Quinten van den Berg (22, econometrie) en Lara Winter (24), allebei ‘groot fan van spelletjes’. Maar door corona is het nu in een flinke stroomversnelling geraakt.
‘We wisten dat er heel veel gekke Monopoly’s bestonden’, zegt Van den Berg. Daar kon nog wel een corpsversie bij, dachten ze. Maar omdat spelletjesbedrijf Identity Games het monopolie heeft op Monopoly, moesten de studenten eerst onderhandelen.
‘We moesten een fee betalen’, zegt Van den Berg. ‘Toen dachten we: laat maar. Je moet namelijk minimaal tweeduizend spellen afnemen, omdat er ook productiekosten zijn. Maar toen we wat meer bekendheid kregen, wilden ze wel water bij de wijn doen.’
Quitte
Twee maanden geleden hakten de studenten de knoop door. Binnenkort begint de productie, maar er kan al worden besteld (kosten: € 49,95). In eerste instantie zullen er tweeduizend spellen worden gemaakt, bij succes volgen er meer. Bij ongeveer vijfduizend exemplaren spelen ze quitte, legt Winter uit. ‘Dan gaat een deel van de opbrengst naar stichting WereldOuders.’
Inmiddels hebben ze het zo druk, dat Utrechtse economiestudent Jan Stoop (23) ze een handje helpt. Normaal gesproken duurt het spellenmaakproces namelijk een jaar, maar de studenten begonnen pas in april. ‘En de bedoeling is dat het spel eind november af is vanwege de feestdagen, omdat er dan veel spelletjes worden gespeeld’, legt hij uit.
Geen straten, maar sociëteiten
Het is nog net geen fulltime baan, zeggen de bedenkers, maar ze zijn er bijna elke dag wel mee bezig. ‘Sommige dingen van het spel staan vast’, legt Van den Berg uit. ‘Maar de kanskaarten schrijven we bijvoorbeeld zelf.’
Ook de lay-out van het bord en de doos wordt gemaakt door de studenten. De ‘steden’ zijn studentensteden, en de ‘straten’ zijn dan opeenvolgend verenigingen, sociëteitsgebouw, en de studentendiscotheek. In plaats van de Kalverstraat koop je De Kroeg, De Tent, De Zaak, De Toko of De Soos.
‘Verder zijn we de hele dag aan het mailen, bellen, foto’s maken’, zegt Van den Berg. ‘En zorgen voor bekendheid op sociale media’, vult Stoop aan. ‘Je verkoopt iets wat mensen leuk vinden, dus dat is fijn werken. De hele dag krijg je alleen maar positieve reacties. Iedereen is enthousiast.’
Ze hebben zelfs al toekomstplannen: als het echt een groot succes wordt, willen ze ook nog een ‘gewone’ studentenversie maken. ‘Maar je hoeft niet per se lid te zijn van het corps om dit leuk te vinden’, denkt Van den Berg. Stoop: ‘Het gaat dan wel over het corps, maar natuurlijk ook over het studentenleven in het algemeen.’
Als de eerste lading straks af is, krijgen ze die gewoon thuisbezorgd – versturen naar klanten doen ze namelijk ook zelf. ‘Dat wordt flink wat pakketjes maken’, lacht Stoop. Winter: ‘Ze worden bij mijn ouders bezorgd, daar is ruimte. Dus in het allerergste geval kunnen ze daar een tijdje liggen.’