Nieuws
Tentamens gaan door, ondanks NAVO-top
Studenten hoeven zich tijdens hun (her)tentamens geen zorgen te maken over drukte door de NAVO-top, zegt het bestuur van de Faculty of Governance and Global Affairs (FGGA). Voor noodgevallen zijn er hotelkamers beschikbaar.
Marciëlle van der Kraan
donderdag 22 mei 2025
Foto Universiteit Leiden

Tijdens de NAVO-top, op 24 en 25 juni in Den Haag, adviseert Rijkswaterstaat weggebruikers om de Randstad te mijden. Ook in het openbaar vervoer zal het drukker zijn dan normaal, maar het blijft wel grotendeels beschikbaar.

‘Toch gaan de tentamens, voornamelijk hertentamens, gewoon door’, zei faculteitraadslid Jens Mekking. ‘Hoe is die afweging gemaakt?’
‘We zijn er heel fanatiek mee bezig’, antwoordde decaan Koen Caminada. ‘Het merendeel van de tentamens vindt plaats in de Broodfabriek in Rijswijk. Ze zeggen wel dat je de hele Randstad moet vermijden, maar het gaat in het bijzonder om het centrum van Den Haag. Bij sommige tentamens zie je als locatie Wijnhaven staan, maar dat geldt alleen voor mensen met specifieke voorzieningen. Dus dan moet je denken aan vijf, zes, zeven mensen per tentamenlocatie. Dat risico nemen we even, want die kunnen we niet uitplaatsen. Dus in beginsel gaan alle onderwijsactiviteiten door.’

Caminada vertelde wel dat medewerkers wordt opgeroepen om thuis te werken en afspraken via Teams te regelen. ‘We hebben ook geen extra grote events gepland. Maar tentamens en onderwijs kunnen doorgaan.’

‘Vooralsnog is het gebouw open, totdat er echt signalen zijn dat dat onverstandig is’

Toch sluit de FGGA-decaan niet uit dat het gebouw alsnog sluit als de veiligheid onvoldoende kan worden gegarandeerd. ‘Je ziet ook wat een impact een protest en een bezetting hebben. We willen ons goed vergewissen of we in die week kunnen rekenen op enige politieondersteuning. Als dat niet zo is, moeten we überhaupt maar eens kijken wat we met het gebouw doen. Vooralsnog is het gebouw open, totdat er echt signalen zijn dat dat onverstandig is.’

‘Er wordt nu dus ingeschat dat studenten die van Den Haag of elders naar Rijswijk moeten reizen geen hinder zullen ondervinden?’ vroeg Mekking. ‘Want in de treinen zal het natuurlijk ook druk zijn.’

Caminada: ‘Er is nadrukkelijk wel hinder, dus roepen we iedereen op om extra tijd te nemen. Er zijn meerdere manieren om bij de Broodfabriek te komen. De eerste is even flauw, maar dat is gewoon met de fiets. Verder zijn er twee openbaarvervoermogelijkheden: de trein en de tram, die laatste wordt vaak vergeten.’

‘En we hebben nog een klein potje geld. Als studenten er echt moeilijk kunnen komen en als we dat ook aannemelijk vinden, zijn er drie hotels naast de Broodfabriek die we kunnen inzetten.’

‘Ik hoop dat er coulant wordt omgegaan met mensen die later binnen komen rennen omdat ze niet meer in de trein pasten’

Het is een logistieke operatie, aldus de decaan. ‘Iedere keer moeten de tentamens vanuit onze stad naar de Broodfabriek en ook naar Leiden om ingescand te worden. Daarom zullen wij ook aan alle studenten laten weten dat we vermoedelijk wat meer ruimte geven aan de docenten als het gaat om de nakijktermijn. Want het kan zomaar zijn dat we één of twee dagen verliezen door die extra reistijd van al die papieren die heen en weer moeten.’

‘Ik vind het allemaal moeilijk opgaan’, zei Mekking. ‘Studenten die van Leiden naar Rijswijk moeten, moeten dan maar wat extra reistijd nemen in de ochtend, maar een tentamen kan niet binnen een bepaalde tijd in Leiden zijn?’

‘Het ov is wel wat drukker, maar gewoon open’, antwoordde vice-decaan Maarja Beerkens. ‘Het grootste probleem is de snelweg. We hebben goed contact met de koerier om te kijken hoe snel en hoe dat kan. We hebben ook de docenten verzocht de tentamens wat vroeger in te dienen.’

Mekking: ‘Ik hoop dat mijn zorgen onterecht zijn en dat er coulant wordt omgegaan met mensen die later binnen komen rennen, omdat ze niet meer in de trein pasten.’

Beerkens: ‘We willen kijken of we daar coulant mee om kunnen gaan. Er is heel veel onzekerheid, ook voor ons natuurlijk.’