Waarom zijn jullie deze petitie gestart?
Joshua de Roos (student bèta-gamma, UvA): ‘We hebben alle drie het idee dat er ook binnen de anderhalvemetermaatregel meer fysiek onderwijs mogelijk is én heel hard nodig is. In het digitaal onderwijs is een aantal waardevolle aspecten helemaal afwezig, zoals discussies voeren, je studiegenoten en vrienden zien en dieper op de stof ingaan na de les. Als je al uren naar een scherm hebt gestaard, heb je geen zin meer om nog even te blijven napraten.
‘Bovendien begint vanaf september een nieuwe lichting eerstejaars aan een heel spannend nieuw hoofdstuk van hun leven. In die eerste maanden is het juist heel fijn als je in een groep terechtkomt waar je je plekje weet te vinden. Dat gaat voor hen nu heel lastig worden.’
Is het niet de taak van docenten om die discussies toch op gang te krijgen?
‘Dat proberen ze wel, maar het lukt vaak niet. Soms stellen ze bijvoorbeeld een vraag aan de groep, maar omdat je niet in dezelfde ruimte zit gaan studenten tegelijkertijd antwoorden of zijn ze alweer afgeleid door andere dingen op hun scherm. Er is geen gezamenlijke focus. Tel daar de niet altijd goed werkende techniek bij op, en je ziet dat een discussie als snel strandt.
‘Ik heb zelf ook digitaal wat werkgroepen gegeven, en het is heel lastig om aan te voelen of studenten hun aandacht er nog bij hebben, of de dingen die je zegt wel aankomen. Die feedback krijg je allemaal niet. Digitaal onderwijs komt daarom niet eens in de buurt van fysiek onderwijs.’
Dus digitaal onderwijs tast de onderwijskwaliteit aan?
‘Wij denken van wel. We krijgen nog steeds dezelfde toets en we moeten nog steeds dezelfde stof lezen, dus op papier krijgen we dezelfde kennis. Maar juist dat samenwerken in groepen en het voeren van discussies is een heel waardevol onderdeel. Omdat dit nu ontbreekt, is de achteruitgang nu al ingezet.’
Wat moeten de universiteiten dan doen?
‘De grootste beperking is het tijdsslot voor studenten in het OV tussen 11 en 15 uur. Daardoor gaan alle universiteiten alle fysieke lesactiviteiten in die uren plannen. Maar wij denken dat er, zonder het OV overmatig te belasten, meer mogelijk is. Studenten die in de stad wonen waar ze studeren, kunnen bijvoorbeeld prima op de fiets naar werkgroep om 9 uur ’s ochtends, terwijl de studenten van buiten de stad dan in de middag aan de beurt komen.
‘Een andere optie is het openstellen van sporthallen voor onderwijs. Die gebruiken we ook voor het maken van tentamens, waar de tafels al op anderhalve meter afstand staan. In september en oktober zou er misschien ook wel buiten nog onderwijs kunnen worden gegeven. Er kan dus veel creatiever naar de mogelijkheden worden gekeken.’
Wat willen jullie met de petitie bereiken?
‘We hopen eerst dat jongerenorganisaties zoals LSVb, Laks en Coalitie Y zich achter ons gaan scharen, evenals de universiteiten zelf. De rectoren hebben al een brandbrief geschreven waarin ze pleiten voor meer fysiek onderwijs, dus die lijken achter ons idee te staan. Als de petitie is gesloten, overhandigen we die aan het kabinet en hopen we een plek aan tafel te krijgen, het liefst met de minister van Onderwijs, om na te denken hoe we het fysieke onderwijs weer kunnen gaan inrichten. Studenten worden op dit punt te makkelijk aan de kant geschoven.’
Zie ook: Laat studenten niet als laatste aansluiten, we kunnen wél open