English
Zoeken
Digitale krant
App
Menu
Voorpagina Achtergrond Wetenschap Studentenleven Nieuws Cultuur Columns & opinie Podcast  

Menu

Categorieën

  • Voorpagina
  • Achtergrond
  • Wetenschap
  • Studentenleven
  • Nieuws
  • Cultuur
  • Columns & opinie
  • Podcast

Algemeen

  • Archief
  • Contact
  • Colofon
  • App
  • Digitale krant
  • English
Nieuws
Ongewenst gedrag bij een derde van de FGGA-medewerkers
Ingang van het nieuwe Spuigebouw. Foto Marc de Haan
Marciëlle van der Kraan
donderdag 16 april 2026
Eén op de drie medewerkers van de Faculteit Governance and Global Affairs heeft last gehad van (seksuele) intimidatie, pesten, discriminatie, agressie, ongewenste opmerkingen en machtsmisbruik, zo blijkt uit het jaarverslag. ‘Wat gaat hier allemaal achter schuil?’

‘Het valt me op dat 34 procent te maken heeft gekregen met ongewenst gedrag’, zei raadslid Nikki Ikani dinsdag tijdens de faculteitsraad van de Faculteit Governance and Global Affairs (FGGA). Onder ongewenst gedrag vallen (seksuele) intimidatie, pesten, discriminatie, agressie, ongewenste opmerkingen en machtsmisbruik.

Ikani: ‘En dan staat er als oorzaak “onwetendheid hoe je daarop reageert”. Is dat het probleem? Kunnen we geen inventarisatie maken zodat we het probleem iets beter kunnen begrijpen? Want misschien is de oorzaak niet hoe je ergens op reageert, maar is het belangrijker om te begrijpen: wie doet dat en hoe kan het dat het gebeurt?’

‘Ik vind deze zin ook buitengewoon ongelukkig’, reageerde decaan Koen Caminada. ‘Als je dat aantal ziet, denk je: wat gaat daar allemaal achter schuil?’

‘We herkennen het signaal en we proberen er als faculteit iets mee te doen’, zei Niels Laurens, portefeuillehouder bedrijfsvoering. ‘Als er dingen zijn die mensen willen melden, moet het kraakhelder zijn waar ze moeten zijn.’

‘Het gaat er vooral om dat we met zijn allen een gesprek voeren’

Om de sociale veiligheid te verbeteren is naar aanleiding van het werkbelevingsonderzoek uit 2025 een plan van aanpak opgesteld. Daarin staan maatregelen zoals trainingen voor medewerkers, waaronder de active bystander-cursus. ‘Krijgen we dit verplicht opgelegd?’, wilde
raadslid Jolande de Bos weten.

Laurens: ‘De bewoording in het document is vrij streng. We vinden dat elke leidinggevende dat echt moet doen. Als er niet iets verplichts aan zit, zien we dat de mensen die hier het meest behoefte aan hebben, niet gaan.’

De Bos: ‘Er staat dat elke leidinggevende de verantwoordelijke actiehouder is, maar de maatregel is dat elke medewerker deze cursus moet volgen. En elke nieuwe medewerker moet het binnen het eerste jaar volgen. Dat vind ik wel een hele grote belasting voor medewerkers die zich al overwerkt voelen.’

De Bos zegt dat het haar lastig lijkt om deze maatregel te implementeren. Caminada: ‘Het gaat er vooral om dat we met zijn allen een gesprek voeren waarin we laten zien wat we normaal vinden, hoe we met elkaar omgaan. Het zal vast een beetje vastlopen, maar als je de ambitie niet hebt, dan zal het gaan zoals het al een aantal jaar gaat.’ 

Deel dit artikel:

Lees ook

Nieuws
Ook de bèta’s gaan gebukt onder Bas Insite: ‘We kunnen de rekeningen niet meer betalen’
Facturen worden niet betaald, leveranciers stoppen met chemicaliën leveren: ook de faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen gaat gebukt onder de problemen met het nieuwe administratiesysteem Bas Insite. ‘Ik kon een open access fee van een artikel niet betalen.’
Nieuws
Waarom worden de gebouwen te weinig gebruikt? ‘We hebben een cultuurprobleem’
Nieuws
Hoge werkdruk aanpakken blijft een ‘wicked’ probleem
Nieuws
Defensie aan de universiteit: ongewenst of noodzakelijk?
Nieuws
Het vliegtuig is onverminderd populair onder academici
Download nu de Mare app voor je mobiel!
Downloaden
✕

Draai je telefoon een kwartslag, dan ziet onze site er een stuk beter uit!