Om de bezuinigingen van het kabinet op te vangen, moet de universiteit dertig miljoen besparen. Een van de slachtoffers is het honours-onderwijs waar studenten en scholieren extra programma’s kunnen volgen. Het college gaat in vier jaar tijd de omvang daarvan met 50 procent afbouwen.
‘De korting heeft betrekking op alles wat met het honours-onderwijs te maken heeft’, vertelt onderwijsdirecteur Eline Bergijk in de Oude Sterrewacht waar de centrale organisatie van de Honours Academy is gevestigd.
‘Het omvat de inzet hier, maar ook de coördinatie op faculteiten en van de docenten. In totaal wordt vier miljoen euro per jaar uiteindelijk teruggebracht tot twee miljoen.’
Wat doet de Honours Academy precies?
Jacobijn Gussekloo, dean en hoogleraar eerstelijnsgeneeskunde: ‘Het onderwijs wordt georganiseerd door de faculteiten en de Honours Academy. Dit betekent dat medewerkers door de hele universiteit verspreid zijn. Meer dan tweeduizend studenten en leerlingen van het voortgezet onderwijs volgen onze programma’s.’
Alexa de Groot, student internationale betrekkingen en assessor van de Academy: ‘Je kunt naast je studie een interdisciplinair verbredend traject doen. Ik zit in mijn tweede jaar van mijn bachelor en volg de honours track van Sociale Wetenschappen. Je komt met studenten van andere opleidingen in contact en stapt uit de bubbel van je reguliere studie. Dat is heel waardevol.’
Bergijk: ‘Wij zijn eigenlijk een grote netwerkorganisatie met een kleine, coördinerende staf. Specifiek voor het bachelor honours-college hebben we ook nog coördinatoren bij de faculteiten zitten. Voor de andere programma’s regelen we het hier.’
Waren jullie verrast door de bezuinigingen?
Bergijk: ‘Nee. Wel door de hoogte van de korting.’
Gussekloo: ‘Dat het vijftig procent werd, was een schok. Het honours-onderwijs is een prachtige kers op een goede taart. Die kers is mooi en groot, maar je hebt hem niet nodig om aan de eisen van het ministerie op het gebied van onderwijs te voldoen.’
De Groot: ‘Studenten waarderen het onderwijs heel erg, dan is het niet leuk als er een deel van het budget afgaat.’
Bergijk: ‘De universiteit wordt een bezuiniging opgelegd en wij snappen dat wij daar een steentje aan bij moeten dragen.’
Dit is een flinke steen.
Bergijk: ‘Een grote kei en dat doet erg pijn. We gaan al onze energie erin steken om mooi honours-onderwijs te blijven verzorgen. Dat moet met de helft van het budget, dus er moeten pijnlijke keuzes worden gemaakt.’
Zoals?
Gussekloo: ‘Daar moeten we nu over na gaan denken. We kunnen efficiënter gaan werken, maar dat levert geen vijftig procent reductie op. Het is nu aan het college, dat moet bepalen wat we echt moeten behouden als uitgangspunt van het nieuwe onderwijsaanbod. Als we dat weten, gaan we dat de komende maanden uitwerken.
‘In het stuk van de commissie Andere Tijden die voorstellen voor besparingen deed, staat dat het honours-onderwijs echt belangrijk is voor studenten en goed voor het profiel van de universiteit. Daar zijn we trots op. Er waren drie mogelijkheden in dat stuk: het helemaal laten zoals het is, reductie of helemaal stoppen. Het is een zware klap. En aan de andere kant is het heel waardevol dat we straks nog twee miljoen mogen besteden aan dit mooie werk.’
Bergijk: ‘Het college van bestuur is hierheen gekomen om het persoonlijk aan het team te vertellen, dat vind ik heel netjes. Dat was natuurlijk een emotionele bijeenkomst.’
Gussekloo: ‘Ik vind dat het college dit op een nette manier gedaan heeft. Het is niet over ons uitgestort met de boodschap: “Zoek het verder maar zelf uit.” Er zijn ook allerlei universitaire diensten bereid om mee te denken hoe het verder moet. Nu lijken we er enigszins rustig onder, maar we hebben ook gedacht: dit kan toch niet waar zijn?’
Bergijk: ‘Wij zijn door alle emoties gegaan.’
Gussekloo: ‘Het is wel een heel onnatuurlijk proces. Soms realiseer je je heel sterk dat we misschien bepaalde zaken niet meer kunnen doen. Dan voel je weer even: auw, dit doet echt pijn.’
Zijn er medewerkers die hun baan gaan verliezen?
Bergijk: ‘Dat weten we niet.’
Gussekloo: ‘We hebben veel losse en externe docenten die vakken geven. Daar gaan we er minder van nodig hebben. Maar wat de personele consequenties daarvoor zijn, kunnen we nog niet inschatten. Je kunt niet zeggen dat je met de helft van het geld nog maar de helft van de dingen kunt doen, dat is veel te rechtlijnig.
‘We zijn blij dat het college het honours-onderwijs voor een deel laat doorgaan. Als je landelijk kijkt, zijn er andere universiteiten die helemaal stoppen met hun Academy, Nijmegen bijvoorbeeld.’
Bergijk: ‘Wat wel een geruststelling is, is dat studenten die nu een honourstraject volgen dat kunnen afmaken. Dat is door het college toegezegd.’