English
Zoeken
Digitale krant
App
Menu
Voorpagina Achtergrond Wetenschap Studentenleven Nieuws Cultuur Columns & opinie Podcast  

Menu

Categorieën

  • Voorpagina
  • Achtergrond
  • Wetenschap
  • Studentenleven
  • Nieuws
  • Cultuur
  • Columns & opinie
  • Podcast

Algemeen

  • Archief
  • Contact
  • Colofon
  • App
  • Digitale krant
  • English
Cultuur
Pizzagate en een ondergrondse sekscultus
Still uit de film Personal Truth
Mark Reid
donderdag 9 juni 2022
De korte films op het festival Leiden Shorts focussen zich dit jaar op het steeds kleiner wordende onderscheid tussen echt en nep. Ook makers vallen voor complottheorieën.

Dit weekend vindt de dertiende editie van Leiden Shorts plaats. Het festival heeft dit jaar ‘Between fact and fiction’ als thema en veel van de in totaal 94 korte films onderzoeken de relatie tussen echt en nep of natuurlijk en kunstmatig. In blokken van een paar korte films achter elkaar krijgt de bezoeker bij elk programma een selectie van films die zich onderscheiden door hun artistieke verdiensten, cinematografische kwaliteiten of originele manier van verhalen vertellen.

Fake news

Omdat Leiden dit jaar European City of Science is, krijgt wetenschap ook extra aandacht in de programma’s ‘Science Film’ en ’50 Shades of Fake News’ waarin wetenschappelijke feiten, realiteit en doelbewust geconstrueerde leugens door elkaar lopen. Met de uitvinding van digitale computereffecten en deep fakes is de betrouwbaarheid van videobeeld naar een historisch dieptepunt gezakt en is de grens tussen werkelijkheid en verzinsel haast onzichtbaar geworden.

Dat ontdekt ook filmmaker Charlie Lyne die in de korte film Personal Truth op zoek gaat naar de beweegredenen van de gewapende man die in 2016 een pizzeria in Washington binnenstormde om kinderen te bevrijden die daar zogenaamd gegijzeld werden. Lyne ontdekt hoe makkelijk het is om gevangen te raken in een gedachtepatroon en wordt geconfronteerd met fake news waar hij tegen beter weten in zelf in blijft geloven.

Natuur en zeemonsters

Toch is niet alles onheil. In Agrilogistics wordt de kijker getrakteerd op beelden uit een compleet computergestuurde kas waarin onnatuurlijke rode tomaten worden gekweekt en robots met lasergestuurde nauwkeurigheid blaadjes van verschillende kruiden sorteren. De mens komt er alleen aan te pas als er iets verkeerd gaat of als er een heel kwetsbaar plantje in de grond moet worden geplaatst. Toch is de computercontrole over de kweektuin niet absoluut. Als de machines ’s nachts uitstaan probeert de natuur terrein terug te winnen op de technologie.

De natuur komt ook terug in het programmaonderdeel ‘Wet Stories’ waarin de zee een cruciaal element in de vertelling vervult. Zeemonsters blijken niet te zijn wie ze lijken, stormen teisteren een eenzame reiziger en een vrouw wordt na een steek van een zee-egel uitgenodigd om deel te nemen aan een ondergrondse sekscultus.

Naast de filmvertoningen organiseert het festival ook een randprogramma met onder andere een workshop stop-motion animatie, en de paneldiscussie ‘Tacticle Memory’ waarin verschillende filmmakers bespreken waarom ze om creatieve redenen ervoor kiezen om op analoge film te schieten in plaats van met een digitale camera.

Filmfestival Leiden Shorts, Kijkhuis, 9-12 juni, studentendagkaart € 22,50 (passe-partout €35)

Deel dit artikel:

Lees ook

Cultuur
Jeroen Spitzenberger in Cyrano: ‘Het komt altijd op hetzelfde neer: zie mij’
Voor een ‘een sprookje voor grote mensen’ als Cyrano zal altijd publiek blijven bestaan, zegt acteur Jeroen Spitzenberger die de hoofdrol vertolkt, inclusief grote neus. ‘Een goed verhaal kun je ook aan de keukentafel spelen.’
Cultuur
Wat is het geheim van de powerballad?
Cultuur
Het hoeft niet objectief te zijn bij het Leiden Essay Film Festival
Cultuur
Carmen op de barricades: de beroemde opera speelt zich nu eens af in Frankrijk
Cultuur
Zo kom je de zomer door
Download nu de Mare app voor je mobiel!
Downloaden
✕

Draai je telefoon een kwartslag, dan ziet onze site er een stuk beter uit!