Leden van studentenroeivereniging Asopos roeien voornamelijk op de Dwarswatering: een stroom van ongeveer twee kilometer door Leiderdorp heen. Op de aangrenzende dijk ligt een fietspad dat de roeicoaches veelvuldig gebruiken tijdens de trainingen. Zij fietsen mee met de boten om zicht te houden op het water, aangezien de roeiers dat zelf niet kunnen doordat zij met hun rug tegen de vaarrichting in zitten.
Maar het bestuur van Asopos vreest dat veilig roeien binnenkort niet meer mogelijk is, omdat die dijk over enkele weken wordt verhoogd en verstevigd door het Hoogheemraadschap van Rijnland. ‘Het plan is dat het fietspad op die dijk niet meer op de oorspronkelijke plek terugkomt, maar wordt verschoven naar een plek verder van het water’, zegt verenigingsvoorzitter Felix Brongers.
‘Dat zou betekenen dat de coaches geen goed zicht meer hebben op het water, dat het onverantwoord wordt om het water op te gaan waardoor heel veel leden niet meer kunnen roeien, dat onze toproeiers niet meer voldoende kunnen trainen en we op nationaal en internationaal niet meer kunnen meedoen.’
'Welke werkzaamheden?'
Het Hoogheemraadschap is maandag begonnen met voorbereidende werkzaamheden en begint op 1 maart met het verhogen en verstevigen van de dijk over een lengte van 1150 meter, laat woordvoerder Kirsten Barnhoorn weten. ‘Wij zijn verantwoordelijk voor veilige dijken. Deze dijk moet worden verbeterd zodat die weer aan de eisen voldoet en veilig is voor in de toekomst.’
Het verplaatsen van het fietspad gebeurt ‘niet voor niks’, zegt Barnhoorn. ‘Een dijk heeft een bepaalde stabiliteit nodig. Als daar een fietspad op wordt geplaatst, kan dat de stabiliteit ervan aantasten, afhankelijk van het gewicht en het materiaal dat wordt gebruikt. Dat kan weer de veiligheid in gevaar brengen.’
Toch houdt ze nog een slag om de arm. ‘We zijn nog met de gemeente Leiderdorp in gesprek over hoe en waar het fietspad precies terug gaat komen. We hebben actief contact met Asopos en de gemeente om te kijken naar de beste mogelijkheden.’
De gemeente Leiderdorp, die eigenaar is van het fietspad op de dijk, reageerde niet op vragen.
Tekeningen
Volgens Brongers is de vereniging ‘niet officieel in het besluit meegenomen’ en kwam het bestuur er per toeval achter dat de dijkversterking op de planning stond. ‘Een potentiële aannemer die op de aanbesteding van de dijkversterking had gereageerd, kwam onze bestuurskamer binnen. Hij had roeiboten zien liggen en bedacht dat hij daar rekening mee zou moeten houden tijdens de werkzaamheden. “Welke werkzaamheden?”, dachten wij. Toen hij dat uitlegde hebben we direct contact opgenomen met de gemeente Leiderdorp en het Hoogheemraadschap.’
Er volgden enkele gesprekken waarin het bestuur zijn zorgen uitte. Daarna maakte het Hoogheemraadschap tekeningen van dwarsdoorsnedes waarop de nieuwe situatie is geschetst, vertelt Brongers. ‘Daarop is de hoogte van het riet ingetekend, een coach, een roeiboot en de zichtlijnen.’
Die tekeningen zouden aantonen dat er niets aan de hand is als het pad wordt verplaatst. ‘Maar dat klopt niet’, zegt de voorzitter. ‘We hebben aan de hand van filmpjes van onze coaches uitgelegd dat een dwarsdoorsnede met een loodrechte kijklijn op het water in de praktijk weinig zegt als het gaat om de veiligheid van de roeiers en medegebruikers van het water. Een coach moet zien wat er in de verte aankomt: of er toevallig een kind aan het zwemmen is, of er een sloepje voorbijkomt waarvan de schipper niet goed oplet, of een bruggat niet zichtbaar is. De dode hoek wordt een stuk groter als het fietspad verder van het water wordt verplaatst. Wij weten zeker dat we met dit nieuwe ontwerp geen goed zicht meer hebben op de roeiboot en wat er in de verte gebeurt.’
Golfslagbad
Is op een andere plek roeien, zoals op de Zijl, niet mogelijk? ‘Dat gebeurt voornamelijk in de winterperiode, en alleen door onze ervaren roeiers omdat er veel binnenvaartschepen varen’, zegt Brongers. ‘In de zomerperiode blijven we daar ver vandaan: er is dan een constante stroom aan pleziervaart tussen De Kaag en Leiden, het is net een golfslagbad. Juist in de Dwarswatering kunnen ook onervaren roeiers fijn sporten, omdat daar geen doorgaande scheepvaart is en er natuurlijke oevers zijn waardoor je makkelijker uit het water kan klimmen, mocht de boot omslaan.’
Asopos hoopt met de gemeente en het Hoogheemraadschap tot een goede oplossing te komen. ‘We begrijpen dat de werkzaamheden nodig zijn om de dijk te versterken. Het enige wat wij willen is dat er een fietspad terugkomt op dezelfde plek. Ik hoop dat zij de veiligheid van jonge sporters ook belangrijk vinden en dat ze daar hun verantwoordelijkheid voor nemen.’
De planning is dat de dijk eind 2023 klaar is. Asopos is toegezegd dat de leden tijdens de werkzaamheden veilig kunnen blijven roeien, maar welke maatregelen daarvoor worden getroffen is nog niet duidelijk. ‘Daarover zijn we in gesprek met de aannemer’, aldus Brongers.
Update 23 februari: De gemeente Leiderdorp heeft na publicatie van het stuk alsnog reactie gestuurd. ‘De gemeente en het Hoogheemraadschap voeren op dit moment nog gesprekken over hoe de inrichting van de dijk er precies uit gaat zien’, schrijft woordvoerder Karin Seuren. ‘We hebben hierbij te maken met de afweging van de belangen van verschillende partijen, waarvan roeivereniging Asopos er een is. De gemeente is hierover ook in contact met het bestuur van Asopos.’