Nieuws
Vier weken filmpjes kijken: kritiek op master criminologie
Studenten van de master forensische criminologie hebben geklaagd over het onderwijs. Werkgroepen gingen niet door en de interactie met docenten verliep moeizaam. De opleiding erkent dat er haperingen zijn en belooft beterschap.
Vincent Bongers
woensdag 7 oktober 2020

‘Het onderwijs is niet goed geregeld bij de master forensische criminologie’, aldus Heleen Kleinjans van studentenpartij ONS tijdens de faculteitsraadvergadering van Rechten. ‘De eerste vier weken hebben de studenten geen enkele interactie met docenten gehad. Ze hebben alleen maar online filmpjes gehad als stof.’

Verder zou ook de begeleiding gebrekkig zijn, zo bleek uit een klaagmail die Kleinjans van een student kreeg. ‘Er was alleen een forum waar ze vragen konden stellen, die een keer per week werden beantwoord. Contact met docenten was verder niet mogelijk.’

Ook wat betreft de roostering waren er problemen. ‘Studenten schreven zich in voor werkgroepen die niet doorgingen.’

‘De signalen kloppen’, reageerde Sara Kalf van studentenpartij LSP, die zelf ook de betreffende master volgt.

Vervelend

‘We gaan in gesprek met de opleidingsdirecteur’, zei Ton Liefaard van het rechtenbestuur, die al op de hoogte was van de problemen. ‘Dit is een voorbeeld van een opleiding die nog aan het zoeken is naar de juiste manier van werken. Er zijn ook zorgen over de belasting van de staf.’ 

‘We waren een beetje overvallen door het bericht uit de faculteitsraad’, zegt opleidingsdirecteur Maarten Kunst. ‘Ik denk dat er twee dingen niet goed zijn gegaan. Er is bij de communicatie rond de roostering iets fout gegaan. Het online onderwijs begon een week later dan aangegeven.’ Dus er gingen inderdaad werkgroepen niet door. ‘Daar had scherper op gelet moeten worden. We trekken daar een les uit voor volgend jaar.’

‘Studenten schreven zich in voor werkgroepen die niet doorgingen’

Verder was de informatieverstrekking aan de studenten - in totaal zo’n honderdvijftig - over de inhoud van de twee vakken in het eerste semester onvoldoende. ‘Dan gaat het vooral om hoe het onderwijs en de toetsing eruit ziet. Er is wat ruis ontstaan, dat is hartstikke vervelend. De docenten beloven verbetering.’

Maar de opleiding weerlegt ook een aantal klachten. ‘Het klopt dat het onderwijs digitaal is’, zegt Kunst. ‘Maar de studenten hebben echt niet alleen filmpjes gekregen. De beleving van de docenten is op dat punt anders. Er was wel gelegenheid tot interactie, er waren online bijeenkomsten met docenten. Bij practica zijn docenten paraat voor vragen. Er wordt ook op individuele basis feedback gegeven.’

Er zijn live-sessies bij het vak criminalistiek, vertelt Kunst. ‘Studenten kunnen dan vragen stellen. Ik weet wel dat bij de eerste sessie maar weinig studenten gebruik hebben gemaakt van deze mogelijkheid.’ Ook voor digitale spreekuren van het vak misdaadanalyse ‘meldden zich niet veel studenten’.

Niet vlekkeloos

Tegelijkertijd hebben ‘docenten van misdaadanalyse bijna een dagtaak aan het beantwoorden van mail’, zegt Kunst. ‘Soms krijgen ze al na een paar uur een reminder van een student met de vraag wanneer ze gaan antwoorden. We kunnen aan het begin van de master duidelijker aangeven wat studenten van ons mogen verwachten.’

De opleidingsdirecteur wil gesprekken organiseren tussen de klagers en de opleiding. ‘We willen de zorgen nog scherper in kaart brengen. Om dit soort geluiden op te vangen willen we ook bij alle masters een student die als tussenpersoon fungeert tussen docent en studenten.’

Colleges hebben vanwege corona niet de vorm die studenten én docenten willen, benadrukt hij. ‘Maar het is wel hoogwaardig onderwijs. Het spijt me als studenten de indruk hebben dat dat niet het geval is. We gaan er alles aan doen om die indruk weg te nemen. Ik heb alleen niet de illusie dat de rest van het jaar helemaal vlekkeloos gaat verlopen.’