Docenten op het voortgezet onderwijs hebben het drukker dan ooit. Er is al tijden een lerarentekort, maar door het digitale lesgeven houden docenten amper tijd over voor het nakijken van toetsen, laat staan voor individuele begeleiding van leerlingen.
Enter: de student.
Die heeft kennis, tijd, en wil wat bijverdienen. Perfecte match, dachten Ralph Meulenbroeks van de Universiteit Utrecht en Maarten-Harm Verburg van de Amsterdamse universiteiten. Zij startten begin dit schooljaar StudentinzetopSchool, een landelijk platform voor verschillende non-commerciële bijlesaanbieders.
Verschillende universiteiten doen eraan mee, ook die van Leiden, om kennis te bundelen en studenten te werven. Studenten krijgen eerst een cursus, worden gekoppeld aan een school en worden daar ingezet voor verschillende dingen zoals het nakijken van toetsen of individuele of klassikale bijles geven.
Virus
Inmiddels groeit het initiatief zo snel, dat Hare Majesteit Koningin Máxima dinsdag langskwam voor een digitaal werkbezoek. Samen met een aantal studenten en scholieren legden de initiatiefnemers aan haar uit wat het idee achter StudentinzetopSchool is.
Het mooiste aan het platform is dat het mes aan twee kanten snijdt, vertelde Meulenbroeks aan Máxima. ‘Allereerst proberen we te helpen bij een noodsituatie, iedereen is bezig met die eindexamens nu. Maar het mooie is dat we ook een link met de lerarenopleiding hebben. We hopen dat een student die zich nu aanmeldt later denkt: “Ik vond dat toen zo leuk, laat ik een educatieve minor gaan doen.”
‘En dan kan het zijn dat je het lerarenvirus krijgt. Want ik heb zelf voor de klas gestaan, en het is echt een virus: het is zo ongelofelijk bijzonder om met kinderen in die kwetsbare leeftijd te kunnen werken en ze iets mee te kunnen geven.’
Aandacht vasthouden
Leidse student en bijlesdocent Sem Grootscholten kwam later ook nog even aan het woord. Hij zag een oproep via de Universiteit Leiden, vertelde hij, en was meteen enthousiast. ‘Inmiddels geeft ik zowel economie als natuurkunde aan zes verschillende klassen.’
Koningin Máxima wilde van hem weten wat hem tegen of juist mee was gevallen, en of hij er iets van had geleerd. ‘Ik heb best vaak bijles gegeven, maar het is toch anders als je voor een hele klas staat’, antwoordde Grootscholten. ‘De grootste uitdaging is om iedereens aandacht erbij te houden en het tempo goed te houden. Zodat iedereen het begrijpt, maar het ook weer niet te langzaam gaat.’
Vorige week hebben maar liefst 270 Leidse studenten zich aangemeld voor de nieuwe lichting, wist Leidse onderwijskundige Arthur Pormes te vertellen. Hij is ook degene die ze de cursus geeft.
Truc
‘Behalve vakinhoudelijke kennis is het sociale aspect ook heel belangrijk’, stelde Pormes. ‘Juist omdat studenten jonger zijn is dat een heel sterk punt, dat ze een positieve houding naar de leerling toe hebben.
‘Ook leren we ze hoe je het aanpakt als een leerling naar je toe komt met een vraag. De truc is dat je dan niet een half uur college gaat geven, maar bijna als een arts een diagnose gaat stellen. Was je wel bij de les, heb je het boek gelezen, wat vond je moeilijk?’
Om meteen bij te kunnen springen komt er tijdelijk extra geld voor het initiatief vanuit het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Koningin Máxima wilde weten of er al plannen waren voor de toekomst.
Crisis oplossen
‘We krijgen nu echt specifiek geld voor deze eindexamens, dat is de crisis die we nu moeten oplossen’, reageerde Meulenbroeks. Maar gezien de grote hoeveelheid aanmeldingen ziet hij de toekomst positief in.
‘Niet alleen in Leiden, ook in Eindhoven bijvoorbeeld zijn we honderden studenten in hoog tempo aan het opleiden. We weten dat er structureel geld van scholen komt hiervoor. Ik heb zelfs al begrepen dat er lobbyisten bezig zijn. Dus het zou heel mooi zijn als dit structureel kan blijven.’