Het Onderwijs Informatie Centrum (OIC) van de rechtenfaculteit informeert studenten over zaken als afstuderen, inschrijvingen en reglementen. Om het toegankelijker te maken voor studenten was er een balie ingericht.
Maar achter het loket zit niemand, bleek tijdens de faculteitsraadsvergadering. Het centrum is alleen telefonisch en per mail bereikbaar.
De balie is niet open, aldus personeelsraadslid Kirsten van der Tol, die studieadviseur is. En dat is geen goede zaak, vond zij. ‘Als er weer iemand fysiek aanwezig is die acuut problemen kan oplossen, is dat voor de studenten maar ook voor de organisatie als geheel winst.’
Het rechtenbestuur zag het probleem ook en gaat het aanpakken. ‘We hadden dit georganiseerd, maar toen kwam corona’, zei Ton Liefaard van het bestuur. ‘De balie is daar neergezet om het OIC en alles eromheen toegankelijker te maken. Als er dan niemand zit, lukt dat natuurlijk niet.’
Studenten met vragen komen nu bij de studieadviseurs in dezelfde gang terecht. ‘Ik heb daar soms last van, omdat ik de eerste persoon op de gang ben, zei Van der Tol. ‘Studenten kloppen automatisch bij mij aan. De balie moet in ieder geval weer bezet zijn, stelde Liefaard. ‘Zoals het nu is, kun je net zo goed de boel weer dichtsmeren, en dat is niet wat we ooit beoogd hebben. Het loket hoeft niet alleen maar gebruikt te worden door het OIC, maar ook door andere organisaties.’
Lunch om één uur al op
Corona zorgt ook voor opstartproblemen bij het restaurant en het Juridisch Café in het Kamerlingh Onnes Gebouw van rechten.
‘Mij bereiken berichten dat het assortiment in het café en het restaurant wat karig is, en vooral dat vrijwel alles op is om een uur of een, terwijl het restaurant tot twee uur open is’, zei personeelsraadslid Elsemieke Daalder. ‘Mensen die van elf tot één college geven, willen ook nog graag wat te kiezen hebben.’
‘Er zijn meer mensen gekomen dan verwacht’, reageerde Thomas van Beek, hoofd facilitaire zaken bij Rechten. ‘Het Universitair Facilitair Bedrijf (UFB), dat verantwoordelijk is voor de restaurants, maakt excuses en belooft dat er voortaan voldoende voorraad aanwezig zal zijn. Overigens is het assortiment volgens het UFB niet aangepast.’
‘Na al dat vele thuiswerken en online studeren is er dit collegejaar veel veranderd’, concludeerde decaan Joanne van der Leun vervolgens. ‘Alles moet weer opnieuw worden ingeregeld. Het is ook voor het UFB een zoektocht.’
Daalder: ‘Het zal wel snel opgelost worden, het is begrijpelijk dat er wat opstartproblemen zijn.’