English
Zoeken
Digitale krant
App
Menu
Voorpagina Achtergrond Wetenschap Studentenleven Nieuws Cultuur Columns & opinie Podcast  

Menu

Categorieën

  • Voorpagina
  • Achtergrond
  • Wetenschap
  • Studentenleven
  • Nieuws
  • Cultuur
  • Columns & opinie
  • Podcast

Algemeen

  • Archief
  • Contact
  • Colofon
  • App
  • Digitale krant
  • English
Nieuws
Bij geneeskunde is het onderwijs ‘even in een gat gevallen’
Het Leids anatomisch theater (1610). Gravure Willem Swanenburgh, tekening Jan Cornelisz. van 't Woudt
Vincent Bongers
zaterdag 4 april 2020
Studenten van de opleiding geneeskunde maken zich zorgen over het gebrek aan online werkcolleges en onduidelijkheid over de rest van het jaar. ‘We hebben geen idee waar we aan toe zijn.’

Geneeskunde is een week eerder dan de andere Leidse opleidingen overgestapt naar digitale colleges. Dat leek goed te werken, althans voor het derde jaar. Een aantal eerstejaars geneeskundestudenten heeft echter een heel andere ervaring.

‘Het reguliere onderwijs ligt helemaal stil’, zegt Emily Kooiman (18), eerstejaars geneeskunde. ‘Dat is ook begrijpelijk, maar het is raar dat er geen vervanging is. Wij krijgen namelijk geen online werkcolleges.’ Het onderwijs bestaat voornamelijk uit het terugkijken van lang niet altijd goed opgenomen hoorcolleges van vorig jaar.

‘Het is voor iedereen een lastige situatie’, aldus Iris van de Ven (18), ook eerstejaars geneeskunde. ‘Het kan heel goed zijn dat er heel hard gewerkt wordt aan het opzetten van online werkcolleges. Wellicht is het volgende week ook allemaal helemaal anders.’

Onduidelijkheid

De werkgroepen bestaan nu eigenlijk alleen nog maar uit zelf opdrachten maken. ‘Wel werden er video’s online gezet die de studenten dan onderling maar moeten bespreken, vertelt Kooiman. ‘We moeten de vragen thuis maken. Aan het einde van de week komen dan de antwoorden online. Bij een van de werkcolleges gebeurde dat zelfs niet.’

Naast het ontbreken van online werkcolleges is er ook veel onduidelijkheid over tentamens. Kooiman: ‘Vrijdag ging het tentamen van het blok “van basis tot homeostase” niet door, en we weten niet wanneer het wel wordt afgenomen. Het nieuwe blok “sturing en stofwisseling” is deze week begonnen. Het tentamen zou in mei zijn.’ Van de Ven: ‘Maar is voorlopig verplaatst naar de herkansingsperiode in juli.’

Kooiman: ‘Het kan dus nog naar voren of naar achteren geschoven worden. Eigenlijk hebben we geen idee waar we aan toe zijn. We willen vooral duidelijkheid van de docenten.’

Geëmotioneerd

De structuur van de studie is vrijwel helemaal weggevallen. De studenten proberen nu zelf maar vorm te geven aan de opleiding. ‘We hebben zelf een agenda opgesteld voor wat we elke dag gaan doen aan de studie: hoorcolleges kijken, samenvattingen maken en boeken lezen’, zegt Van de Ven. ‘Wij kunnen dat de hele dag wel opbrengen, maar dat is niet voor iedereen makkelijk.’ Kooiman: ‘We vrezen studievertraging. Of dat we geen zomervakantie hebben.’

‘Geneeskunde moet voorrang geven aan de zorg, dan komt het doceren in het gedrang’

De opleiding geneeskunde wilde niet ingaan op de klachten van de studenten en speelde de kwestie door naar het Centraal Crisisteam (CCT). ‘Geneeskunde moet uiteraard voorrang geven aan de zorg, dan komt het doceren in het gedrang’, reageert Koen Caminada, vice-decaan van de Faculty of Governance and Global Affairs, en lid van het CCT-projectteam remote teaching en testing dat is opgezet om het Leidse online onderwijs vorm te geven.

‘Ik was ook wel een beetje geëmotioneerd toen ik de vragen van de geneeskundestudenten zag. Uiteraard begrijp ik dat de studenten willen weten hoe het onderwijs en de toetsing eruit komt te zien. Het is lastig als de onderwijsstructuur ineens wegvalt. Het Leids Universitair Medisch Centrum levert echter een enorme prestatie, dan wordt het ze nagedragen dat ze hun online onderwijs niet meteen op orde hebben. We proberen Geneeskunde enorm te ondersteunen om toch nog iets te leveren van digitaal onderwijs, maar het is inderdaad zo dat er nu even een gat valt.’

Stappen in het diepe

Volgens Caminada zijn de meeste studies er in korte tijd in geslaagd om de transitie naar online onderwijs en toetsing te maken. ‘We hebben snel een aantal stappen in het diepe moeten zetten. Leiden was, laat ik het voorzichtig zeggen, niet geweldig gepositioneerd om massaal online onderwijs en toetsing in te gaan voeren. Ik denk dat we er desondanks wonderwel in zijn geslaagd om het grotendeels toch voor elkaar te krijgen.’

Bijna alle vakken is het gelukt om digitale tentamens en colleges te organiseren, aldus Caminada. Er zijn wel verschillen in tempo tussen de opleidingen. ‘Het Leiden University College is gewend te werken met kleine groepen studenten en was al na een dag online. Rechten heeft propedeusevakken met duizend studenten, met meerdere docenten. Dan duurt het wat langer om alles af te stemmen. Dat is bij het LUMC ook het geval. Maar ook geneeskunde begint op stoom te komen.’

 

> Zie ook: Een race tegen de klok (want straks hebben medici misschien geen tijd meer voor college)

Deel dit artikel:

Lees ook

Nieuws
Affaire Hofman: rechter wijst verzoek om voorlopig getuigenverhoor af
De rechter heeft het verzoek van archeologenkoppel Corinne Hofman en Menno Hoogland voor een voorlopig getuigenverhoor afgewezen. De van wangedrag beschuldigde wetenschappers beraden zich op een hoger beroep.
Nieuws
Rechtenstudenten vrezen einde van Honoursonderwijs, ‘juist nu de rechtsstaat onder druk staat’
Nieuws
Spinozapremie voor Leidse hoogleraar Judith Pollmann
Nieuws
Cultuurveranderings-traject bij Archeologie begint na de zomer aan volgende fase
Nieuws
Nieuw hospiteerbeleid zorgt voor onrust: ‘Dit is het einde voor gigantisch veel studentenhuizen’
Download nu de Mare app voor je mobiel!
Downloaden
✕

Draai je telefoon een kwartslag, dan ziet onze site er een stuk beter uit!