English
Zoeken
Digitale krant
App
Menu
Voorpagina Achtergrond Wetenschap Studentenleven Nieuws Cultuur Columns & opinie Podcast  

Menu

Categorieën

  • Voorpagina
  • Achtergrond
  • Wetenschap
  • Studentenleven
  • Nieuws
  • Cultuur
  • Columns & opinie
  • Podcast

Algemeen

  • Archief
  • Contact
  • Colofon
  • App
  • Digitale krant
  • English
Achtergrond
Hoe ver mogen inlichtingendiensten gaan?
Het politie-optreden tegen de Hofstadgroep, 10 november 2004. Foto Taco van der Eb
Marciëlle van der Kraan
donderdag 19 juni 2025
Liegen, stelen, manipuleren, afluisteren en bedriegen: allemaal handelingen die inlichtingen- en veiligheidsdiensten noodzakelijk achten. Maar nu democratieën onder druk staan, vraagt dat om ‘ethisch denkwerk’, betoogt bijzonder hoogleraar Michael Kowalski. ‘Toezicht kent per definitie dode hoeken.’

Op de bureaus van de AIVD blijven de zonwerende gordijnen gesloten, bronnen worden beschermd en methodes geheimgehouden. Veiligheidsdiensten opereren uit het zicht, ook wel ‘in de schaduw’, aldus Michael Kowalski, bijzonder hoogleraar Applied Ethics in Intelligence and Security aan de Universiteit Leiden, die eind juni zijn oratie uitspreekt. Kowalski is ook Chief Science Officer bij de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) en decaan van de NCTV-Academie.

‘Juist die schaduwpositie roept vragen op’, vertelt hij. ‘Welke bijzondere middelen zet je in? Hoe doe je dat en hoelang? Hoe ver mag je in een democratie gaan?’

Volgens hem mag ethiek geen bijzaak zijn, maar zou het juist het fundament moeten vormen voor het werk van de inlichtingen- en veiligheidsdienst. ‘Ethische dilemma’s zijn altijd aanwezig en de kunst is om daar aandacht voor te hebben.’

moreel kompas

Juist omdat inlichtingenwerk vaak gepaard gaat met ingrijpende inbreuken op grondrechten - zoals het afluisteren, observeren of delen van gevoelige gegevens - is er volgens Kowalski behoefte aan een expliciet ethisch kader. ‘Het gaat uiteindelijk om de vraag: wat is goed om te doen? Die vraag moet altijd worden gesteld. Niet alleen binnen de grenzen van de wet. De wet biedt vaak ruimte voor interpretatie, dat is waar ethiek richting geeft. Als er mensenlevens op het spel staan, kun je niet zeggen: “Het zal wel, maar ik maak een politieke afweging. Dat vraagt echt een hoop verantwoordelijkheid en daarom zijn praktische wijsheid en een moreel kompas ook heel belangrijk.’

Daarbij is regelgeving niet voldoende, waarschuwt Kowalski. ‘Wat als de politiek zelf een antidemocratische richting inslaat? Je houdt je aan de wet, uiteraard, maar hoe ga je om met wetten die botsen met de kernwaarden van de democratie? Dat klinkt misschien als een ver-van-je-bed-show, maar na zo’n acht uur vliegen naar Washington komt dat dilemma opeens dichterbij.’

‘Hoe verhouden we ons tot andere machten die net onder de drempel van geweld opereren?’

Nu vertrouwen we nog te veel op wetgeving, toezicht en de integriteit van betrokkenen. Kowalski pleit er daarom voor ethiek te organiseren, te institutionaliseren en wetenschappelijk te onderzoeken. ‘Wetgeving is gestolde politiek en loopt geregeld achter op technologie. En toezicht, hoe goed ook geregeld in Nederland, kent per definitie dode hoeken, zeker als het werk zich grotendeels buiten het zicht van de wetgever afspeelt. Dan blijft alleen het ethisch kompas van de professional over. Dat zit naar mijn idee wel goed, maar we moeten het versterken, zodat het echt onderdeel van die professionaliteit wordt.

‘We bevinden ons in een tijd van geopolitieke verschuivingen, hybride conflicten en technologische ontwikkelingen. Dat vraagt om ethisch denkwerk: hoe verhouden we ons tot andere machten die net onder de drempel van geweld opereren? Hoe ver mogen wij zelf gaan, zonder de principes van de rechtsstaat te ondermijnen?’

Niet verstandig

Ook is het belangrijk om te kijken naar hoe vroeger met dit soort zaken werd omgegaan, door Kowalski de ‘moresprudentie’ genoemd. Hierin speelt het onderwijs een belangrijke rol. ‘Als jij heel complexe situaties in de wereld wilt begrijpen, maar je hebt daar geen diplomaten meer zitten en je schaft opleidingen af die experts opleiden in taal en cultuur, dan ben je misschien toch niet zo verstandig bezig.

‘Ik wil zoveel mogelijk mensen betrekken bij dit vraagstuk over ethiek: van militaire ethici en historici, tot onderzoeksjournalisten en hoogleraren op dat gebied. En vooral ook studenten, want de gesprekken met hen zijn zo verrijkend. Ze zijn onbevangener dan sommige professionals binnen de organisatie. Mijn grote hoop is dat de gesprekken ook hen zullen bijblijven.’

Michael Kowalski, Uit de schaduw: ethiek als fundament van inlichtingen en veiligheid, oratie, Academiegebouw, 30 juni, 16:00 u

Deel dit artikel:

Lees ook

Achtergrond
Baukje Harmsma verzet zich tegen militarisme: ‘Het wordt gevierd als een feestje’
Student internationale betrekkingen Baukje Harmsma wil de wapenindustrie aan banden leggen en de escalatie van conflicten een halt toeroepen. Maandag spreekt ze op de Just Peace Dialogue in Wijnhaven. ‘Het is heel erg kwalijk om vredesactivisten weg te zetten als Poetin-fans. Hij is absoluut de bad guy.’
Achtergrond
Drugs? Duh! Dat doen alle studenten wel (op één na)
Achtergrond
Proefschrift over burgerrechten in de VS (inclusief anti-dankwoord over racisme aan de uni)
Achtergrond
Honderden schreeuwende scholieren bij de les houden is óók wetenschap
Achtergrond
VR-film neemt de kijker mee in de Oekraïense schuilkelder
Download nu de Mare app voor je mobiel!
Downloaden
✕

Draai je telefoon een kwartslag, dan ziet onze site er een stuk beter uit!