Cultuur
Paul Elstak draait op Koningsdag: 'Daar gáán we weer'
Hardcore-veteraan Paul Elstak heeft ook nog een gezin, en draait dus niet meer in het buitenland. ‘Nu ben ik ’s avonds gewoon lekker thuis.’
Sebastiaan van Loosbroek
donderdag 18 april 2019

‘Mijn agenda wordt steeds voller’, zegt dj Paul Elstak (53), bekend van onder meer de jaren negentig-hits ‘Rainbow in the sky’ en ‘Promised land’.

‘Ik denk dat dat komt omdat ik best wel uniek ben met mijn staat van dienst. Er is niet echt iemand die mijn plaats kan innemen, omdat ik in een hoek zit waar weinig concurrentie is. Ik heb namelijk een breed repertoire en ben bekend in elk genre, van nineties tot freestyle en hardcore.’

Zaterdag 27 april treedt de hardcore-veteraan op in Leiden, tijdens het Kingsday Festival Jus d’Orange.

‘Maar de jaren beginnen wel te tellen’, zegt Elstak. ‘Het is altijd zwaar nachtwerk, dat ik vroeger met minder slaap kon doen. Daarom plan ik tegenwoordig bewust soms wat vrije weekenden in. Ik heb ook nog een gezin.’

Desondanks geeft Elstak nog twee tot zes shows per week, meestal in het zuiden en oosten van Nederland. ‘In Gelderland of Brabant zijn de hardere stijlen en grotere festivals te vinden. De Randstad is toch meer urban. Het buitenland vermijd ik, dat heb ik in de jaren negentig al zoveel gezien. Het voordeel is dat ik ’s avonds dan gewoon lekker thuis ben.’

Elstak is niet alleen bekend onder diehard hardcore-liefhebbers, ook studentenverenigingen weten de weg naar zijn muziek te vinden.

Meestal dankzij zijn happy hardcore-repertoire uit de jaren negentig, maar ook met de hits ‘Kind van de duivel’ en ‘Engeltje’, die hij in 2017 met rapper Jebroer uitbracht. Officieel is dat geen hardcore, zegt Elstak. ‘Dat noemen we freestyle. Maar het is een meer mainstream geluid dat het mainstream publiek heeft geholpen hardcore meer te waarderen. In Duitsland, Oostenrijk, Nederland en België hebben die tracks een aanzwengelende functie gehad.’ Eind deze maand brengen de twee een nieuwe track uit onder de naam ‘Soldaat’. ‘Dat gaat weer meer in de richting van de happy hardcore, in de stijl van "Rainbow in the sky".’

Hoewel er in de jaren negentig, met de opkomst van de gabberhouse, vaak negatief over het genre werd bericht, merkt Elstak dat dat inmiddels is weggeëbd.

'De jaren beginnen te tellen. Het is altijd zwaar nachtwerk, dat ik vroeger met minder slaap kon doen'

‘Destijds probeerden de media het genre echt zwart te maken. Er zou racisme leven in de scene en er zouden veel mensen extreemrechts en gewelddadig zijn. Maar zo extreem was het helemaal niet. Ik heb me daartegen verzet door te zeggen dat ik daar zelf nooit iets van heb meegekregen. Ja, de gabberlook ziet er stoer en een beetje eng uit voor veel mensen, maar dat wil niet zeggen dat gabbers extreemrechts, eng of gewelddadig zijn. Drugsgebruik was er natuurlijk zeer zeker, maar dat is er in alle muziekstromingen.’

Voor Elstak is het eind van zijn dj-carrière nog niet in zicht. ‘Soms ga ik de deur uit en denk ik: daar gáán we weer. Maar eenmaal op het podium, als je ziet hoe de mensen losgaan op je muziek, ben ik dat weer vergeten.’ Mocht het nachtwerk hem toch parten gaan spelen, dan heeft hij wel al een toekomstplan. ‘Ik wil nieuw talent begeleiden, van de studio tot aan het draaien. En ik zou graag motivational speeches houden in het bedrijfsleven, om te vertellen over de weg naar succes.’

Kingsday Festival Jus D’Orange (met Paul Elstak, The Flexican, Erick E, etc.)
Molen de Valk, 27 april, 13:00-23:00 u, €19,50