
Orgelvreter Robin Piso, kende je Aelita al?
‘Nee, maar doordat we er een soundtrack voor hebben geschreven ken ik de film nu door en door. Het ziet er heel goed uit, iets anders dan je gewend bent. Het was voor die tijd een heel vooruitstrevende film. De decors zijn groots en de kostuums heel gedetailleerd. Het is een stomme film, dus je hebt geen houvast aan de stemmen van de personages. Dat maakt het niet al te eenvoudig om te snappen wie nu wie precies is. Dan gaat er ook nog iemand dood en vermomt een ander zich als die overledene. Behalve sciencefiction is het ook een film over de machtsverhoudingen in Rusland. Daar komt nog bij dat op Mars een vergelijkbare gemeenschap is opgebouwd. Daar voegen zich de ruimtereizigers van aarde dan nog bij… Kortom: het kan geen kwaad om van te voren even te lezen waar het over gaat.’
Hoe maak je muziek voor een stomme film?
‘We zijn Aelita gaan bekijken en hebben de Hammonds erbij gezet. We zetten de film regelmatig stil om wat akkoorden en sferen uit te testen. Alleen duurt ie twee uur: zoveel muziek maken in twee maanden is niet te doen. Dus we improviseren en laten ook andere muzikanten er hun eigen draai aan geven.’
Andere muzikanten?
‘Dat is onze aanpak: de twee Hammonds aanvullen met steeds wisselende muzikanten. We hebben voor het optreden in Leiden een drummer en een bassist die ook gitaar en pedal steel speelt. Daarnaast is er een violiste die ook klarinet en saxofoon ter hand neemt. ‘We hebben nog nooit met ze gespeeld. Deze week gaan we repeteren. Dat wordt nog spannend. Op 20 december spelen we dan in Tivoli, Utrecht dan weer een "normale" show.’
Je bent ook bekend van rocktrio DeWolff, waarin je ook Hammond speelt. Wat is er zo gaaf aan?
‘Pfff, heb je even? Ik kan er de hele dag over praten. Het is een heel mechanisch apparaat uit de jaren vijftig met tandwielen die je goed in de olie moet zetten. Vergelijk het met een oldtimer. In moderne auto’s kun je nauwelijks nog ergens bij en is veel gecomputeriseerd. Bij een oldtimer kan je zelf dingen repareren. Dat is bij een Hammond ook zo. Omdat het zo’n mechanisch apparaat is, kun je de sound ook niet namaken met een synthesizer of computer. Het is een instrument met een eigen karakter. Je hoort het ook in zoveel soorten muziek. Van metal tot liftmuziek. Het is verbazingwekkend hoeveel er op de radio langskomt waar Hammond in zit. Al is het maar een veeg of een akkoord op de achtergrond.
‘Hij weegt 120 kilo en de versterker is ook best zwaar. Als je zo’n instrument steeds vanuit de bus het podium op moet sleuren, wordt de liefde alleen maar groter. Dan krijg je er steeds een sterkere band mee.’
Leidse Schouwburg
9 november, €15