Cultuur
Creativiteit tijdens corona: student Zoë Mattelé maakt plaatjes voor Leidse horeca
Stilzitten in een lockdown zit er voor studente Zoë Mattelé (22) niet bepaald in. Via haar Instagrampagina ‘zowateenplaatje’ verkoopt ze illustraties van verschillende Leidse horeca. ‘In de media hoor je vaak negatief nieuws over corona, maar ik wilde laten zien dat er ook leuke dingen door ontstaan.’
Paulien van Kleef
donderdag 29 april 2021
'Plaatje' van De Twee Spieghels.

Net als veel studenten hield ook Mattelé tijd over door corona, wat haar op het idee bracht om een Instagrampagina te beginnen met haar eigen unieke plaatjes. ‘Mijn plaatjes zijn een soort gestileerde illustraties, waarbij ik het via een speciaal Adobeprogramma inkleur’, legt Mattelé uit.

‘In eerste instantie maakte ik ze voornamelijk van vrienden en familie, en postte dit op mijn Instagram. Al snel kreeg ik een groot bereik via het platform en werd ik benaderd om ook illustraties te maken van mensen buiten mijn eigen kringen.’

‘Ik dacht: hier kan ik meer mee’

‘Zowateenplaatje’ werd vervolgens een groot succes onder voornamelijk het Leidse studentenleven: verschillende studentenhuizen en disputen wilden hun foto’s laten illustreren door Mattelé.

Doneeracties

‘Ik dacht: hier kan ik meer mee’, vertelt ze enthousiast. Ze zocht een manier om haar repertoire verder uit te breiden en kwam al snel uit bij de Leidse horeca.

Mattelé: ‘Ik zag om mij heen de lastige positie waarin Leidse kroegbazen momenteel verkeren, hoe weinig perspectief ze hadden vanwege de maatregelen. Hierdoor kwam ik op het idee om ook illustraties te maken van verschillende Leidse horeca en een deel van de opbrengsten door de verkoop te doneren aan de desbetreffende kroeg.’

In eerste instantie moest ze de kroegen zelf opzoeken, maar inmiddels kloppen ze zelf bij haar aan. ‘Ik ging als het ware met mijn fiets een businesstour door Leiden doen om verschillende horecagelegenheden te benaderen voor mijn plan. Gelukkig reageerden de meeste erg enthousiast.’

Groot succes

‘Toen er eenmaal een paar kroegen meededen, zag ik al snel een golf van belangstellenden ontstaan’, zegt Mattelé. Ze is niet ontevreden over het grote succes van haar acties: ‘In de media hoor je vaak negatief nieuws over corona, maar ik wilde laten zien dat er ook leuke dingen door ontstaan.’

‘Ik trek mijn steunactie inmiddels ook verder door naar studentenverenigingen. Ik ben zelf erg actief op Augustinus en wilde ook hen graag een steuntje in de rug geven. Daarna ben ik ook benaderd door het Rotterdamse Laurentius en ik ben in gesprek met andere studentenverenigingen.’

 

Mattelé op haar werkplek.

Kamer van Koophandel

De toekomst ziet er voor Mattelé rooskleurig uit: vorige week heeft ze ‘zowateenplaatje’ ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. ‘Ik wil nog goed nadenken over hoe ik het verder kan uitrollen, maar voor nu wil ik me met name focussen op de hulpvraag die door corona is ontstaan. Ik hoop ook acties te kunnen starten voor andere sectoren die hard door corona zijn getroffen, zoals de cultuursector.’

De plaatjes van Mattelé zijn voor 7,50 te koop, maar ze maakt ook posters, ansichtkaarten en in de toekomst misschien bierviltjes, vertelt ze. Voorlopig heeft ze echter eerst iets anders aan haar hoofd: ‘In mei moet ik mijn bachelorscriptie inleveren over ondernemen in coronatijd. Een relevant onderwerp, kun je wel zeggen.’