Een jaar na de invoering van de statiegeldbeker bij Leidens Ontzet is de documentaire CANALCUPS verschenen, over de gelijknamige campagne van biologiestudenten Liselotte Rambonnet en Auke-Florian Hiemstra om wegwerpbekertjes te verbannen.
In de film is te zien hoe Rambonnet en Hiemstra, inmiddels allebei promovendus, opgepropt zitten in een geïmproviseerde fotostudio om duizend gore bekertjes te fotograferen, het logo van het biermerk zorgvuldig naar de camera gedraaid.
Cupcakes
‘Mensen zien elke dag een bekertje op Instagram, maar in de film zie je pas hoe veel werk er in is gaan zitten. Tot diep in de nacht wachten op een inspraakmoment bij de gemeenteraad, evenementen organiseren of buiten in de regen wachten met cupcakes als bedankje voor raadsleden’, vertelt Hiemstra.
Aanvankelijk zou fotojournalist Alexander Schippers alleen een kort filmpje maken over het opruimen van bekertjes, maar hij raakte zo enthousiast door het project dat hij voorstelde een hele documentaire te maken over het project.
‘De camera kwam eigenlijk wel van pas als we met de gemeente gingen praten’, vertelt Rambonnet. ‘Iedereen was zich heel bewust dat we alles wat ze zeiden vastlegden. Daarom waren ze misschien minder geneigd om op hun afspraken terug te komen. Er werd al twintig jaar gepraat over herbruikbare bekers. Nu is het in een jaar gelukt.’
Blijven kanoën
Vorige week bleek het initiatief te zijn gestegen naar plek 27 in de ‘Duurzame Top 100’, een jaarlijkse groene ranglijst van dagblad Trouw. Volgens Hiemstra dient Leiden als voorbeeld voor andere gemeentes in Nederland. Zo is Alphen aan den Rijn al over op de eco-beker en onderzoekt Nijmegen ook naar een milieuvriendelijkere vorm voor de Vierdaagsefeesten.
Hoewel er dit jaar geen grootschalige viering van Leidens Ontzet was, is er nog genoeg troep om op te vissen. ‘Er waait plastic van de Morspoortgarage en de hele Lammermarkt ligt vol met kunststof netjes in het gras’, zegt Rambonnet. ‘We varen nog elke week met onze kano’s om afval te zoeken, we zijn nog niet klaar.’
Dat is ook te zien op hun Instagram-pagina, waar nu in plaats van plastic bekertjes zwerf-mondkapjes prijken.