Studentenleven
‘We houden allemaal van puzzelen’
Annet Hul (23, wis-, natuur- en sterrenkunde en geneeskunde) over de escaperoom in het Kruithuisje: 'Dertig procent ontsnapt'.
Vera Arntzen
donderdag 6 februari 2020

Huis: Escaperoom Leiden (‘Kruithuisje’)
Adres: Jan van Houtkade 50
Prijs: €19-47 per persoon (afhankelijk van groepsgrootte)

Vertel eens over deze kamer.
‘Het verhaal gaat dat een professor kunstgeschiedenis dit huisje onderzocht en ruzie had met z’n collega’s. Toen hij een boek naar ze gooide, maakte dat een gat in de muur. Zo vonden ze een geheime nis met schetsen van Rembrandt. Alle schilderijen hier zijn wel replica’s of prints, hoor. Die professor bestaat niet en dit is ook nooit het atelier van Rembrandt geweest. Ik pas het verhaal aan naar hoe geïnteresseerd de groep is.’

En in het echt?
‘Het is een wachttoren uit 1485, onderdeel van de stadsmuur. Na de Tachtigjarige oorlog is er lange tijd kruit opgeslagen, vandaar de naam Kruithuisje. Daarna is de geschiedenis mysterieus, niet goed gedocumenteerd. Dat maakt het heel geschikt voor onze escaperoom. Veel escaperooms focussen op grote belevenissen en horrorverhalen, maar deze focust op sterke puzzels.’

‘Er komen van kinderfeestje tot bedrijfsuitjes, vriendengroepen tot families. Iedere groep zit telkens een uur in de kamer. Daarna praat ik na, ruim ik de kamer op, bied ik de volgende groep wat te drinken aan en zorg dat ze er een beetje zin in hebben.

‘We zijn met een team van negen, voornamelijk studenten, en houden allemaal van puzzelen. Als werkuitje doen we altijd een escaperoom. Tot nu toe ben ik altijd ontsnapt, zo’n twintig keer. Dat is niet zo heel veel. Mijn collega Bastiaan heeft er meer dan vijftig gedaan.’

Wat doe je precies?
‘Ik kan alles bestuderen door verborgen camera’s en een babyfoon. Ik kijk of de gasten op schema liggen. Sommigen zie je heel goed samenwerken, anderen héél hard schreeuwen of alles zelf willen doen. Als ze echt vast zitten, geef ik een hint. Ongeveer dertig procent ontsnapt.

‘Mensen vergeten snel dat ik alles kan volgen. Soms gaat er iets kapot en proberen ze dat te verstoppen. Een collega heeft zelfs meegemaakt dat een deelnemer zo nodig moest dat-ie een vaas heeft gepakt en in een hoekje is gaan staan.

‘In de zomer begeleid ik ook wiskundekampen. Daar hebben we alle slaapkamers tot een escaperoom omgebouwd: overal dingen verstopt en begeleiders hints laten geven. Ook heb ik een escaperoom van mijn twee bazen, allebei docent, mogen testen waarin je dementie kunt ervaren: “Mobiele Verwarring”. Omdat zintuiglijke prikkels harder binnenkomen, staat de muziek ongelooflijk hard en is het licht heel fel. Het wordt nu bij mbo- en hbo-opleidingen verpleegkunde gebruikt.’

Nog meer?
‘Ik vind het leuk om ein-de-lijk in Mare te komen. Ik heb vier jaar geleden jullie bucketlist (‘071 dingen die je in je Leidse tijd gedaan moet hebben gedaan’, red.) op mijn muur gehangen. Ik ben een van de weinigen die dat echt doet, denk ik, en nu kan ik het punt “In Mare staan” afstrepen. Ik moet nog wel: “In de gracht belanden.”’