Dat oppert gepensioneerd wiskundige en kunsthistoricus Johan Zwakenberg in het Leids Jaarboekje 2018. De twee schilderijen hangen in de Washington National Gallery of Art. Tot nu toe was onbekend wie de afgebeelde personen waren. Het was wel al duidelijk dat de portretten bij elkaar hoorden. Zwakenberg stelt dat onder meer de kaaklijn, kin en neus van de man op het portret van Rembrandt ‘vlekkeloos overeenkomen’ met een afbeelding van Van Schooten die in het Academiegebouw hangt.
Dat het andere portret Margrieta betreft, de vrouw van Van Schooten, heeft volgens Zwakenberg ook een logische verklaring: het stel had in die tijd genoeg te vieren om zich te laten portretteren, en daarnaast kenden ze Rembrandt. Leidse kunsthistorici betwijfelen de gelijkenis, zo staat op de nieuwswebsite van de universiteit. ‘Zeker bij kunstenaars als Rembrandt is het moeilijk om portretten zomaar te identificeren op basis van uiterlijke gelijkenissen’, reageert hoogleraar kunstgeschiedenis Stijn Bussels daar. Kunsthistoricus Marion Boers betwijfelt de opmerking van Zwakenberg over de goede band tussen Rembrandt en het echtpaar Van Schooten. SW