Virtueel proefjes doen

6 September 2018

Celbioloog Roeland Dirks (LUMC) won afgelopen maandag de LUS Onderwijsprijs. Hij heeft daarmee 25 duizend euro gewonnen, die hij wil gebruiken om virtuele laboratoria te ontwikkelen.

De drie genomineerden hadden de mail over hun nominatie bijna niet gezien – die was namelijk in hun spambox beland. ‘Volgend jaar moeten we de mail misschien niet beginnen met “Gefeliciteerd! Je maakt kans op 25 duizend euro”’, zei Ghislaine Voogd van het Leids Universitair Studentenplatform (LUS), die de prijs uitreikte. De gelukkige winnaar was Roeland Dirks, celbioloog bij het LUMC. Met het geld wil hij virtuele practica ontwikkelen.

...

Wat zijn dat precies? 

Dirks: ‘Je ziet een laboratoriumruimte op je computerscherm, en daar kan je als student of onderzoeker instappen en experimenten doen. Je kan apparatuur gebruiken, oplossingen die je nodig hebt pakken, en dingen maken die je nodig hebt. Daar moet je ter plekke over nadenken: welk buffer heb ik nodig, welk enzym? Dat bereidt je voor op de echte wereld als onderzoeker.’

...

Wat is het verschil met echte laboratoria?
‘Ik zie een aantal voordelen. Ten eerste is er een enorm tekort aan laboratoriumruimte waar studenten gebruik van kunnen maken. Dat komt deels omdat die ruimtes heel duur zijn. Je ziet het aantal studenten toenemen, dus de druk op de ruimte wordt steeds groter.
‘Daarnaast zie je dat als studenten er gebruik van maken, ze zo gefixeerd zijn op die praktische uitvoering, dat ze vergeten na te denken waarom ze iets doen. En die practica zijn ook zo georganiseerd dat je bijna geen fouten kan maken. Want je kan niet zeggen: hier heb je een set chemicaliën, dit is de doel van het practicum, denk even goed na en voer de proef uit. En dan maak je misschien fouten. Dan kan je nadenken waarom het fout ging, en het de week erop goed doen. Maar dat kan niet, want die volgende week is de ruimte alweer bezet door iemand anders. In zo’n virtueel practicum kan je fouten maken. Daar leer je veel meer van. Tenminste, dat hoop ik. Het is allemaal nog een idee, natuurlijk.

...

Als u moest kiezen: onderwijs of onderzoek?
‘Die keuze heb ik al gemaakt. Dat is actief onderwijs. Ik vind onderzoek heel erg leuk, hoor, maar als je het allebei heel goed wil doen, is het lastig te combineren.
‘Er wordt veel druk gelegd op onderzoek, en het is ook belangrijk. Maar bij ons op de afdeling is ervoor gekozen dat een beetje te splitsen. We hebben een heel grote onderwijstaak, en als je dat bij een beperkt aantal onderzoekers legt, komen die in een soort spagaat terecht: wat ga ik goed doen?
‘Dat hebben we hier opgelost door degenen die onderwijs geven leuk vinden, dat meer te laten doen. En de onderzoekers wat minder – ze moeten nog wel onderwijs geven, maar minder. Ik doe nog wel algemene dingen op het lab, maar geen onderzoek meer. Dus dat is heel fijn.’ AK

...

Tijdens de opening van het academisch jaar werd ook de K.J Cath-prijs uitgereikt, voor wetenschappers die de universiteit in positief voetlicht hebben gesteld. 

Astronoom Pedro Russo kreeg 2.500 euro voor zijn wetenschapscommunicatie-activiteiten.

Deel dit bericht: