Nieuws
Docenten willen af van studentevaluaties
Docenten bij Rechten vinden dat de studentevaluaties van hun vakken te veel invloed hebben, en pleiten voor een alternatief.
Vincent Bongers
donderdag 19 april 2018
'Het blijkt dat studenten nogal ongenuanceerd evaluaties invullen'

Tijdens de faculteitsraad maandag kwamen de vakevaluaties ter sprake. Mede vanwege berichtgeving op de NOS over de stevige bewoordingen waarmee anonieme studenten de kwaliteit van docenten omschrijven. ‘Het blijkt dat sommige studenten nogal ongenuanceerd die evaluaties invullen’, constateerde docent Gert Jan Geertjes tijdens de vergadering. ‘Er zitten ook allerlei vertekeningen in die evaluaties. Moeilijke vakken krijgen een slechtere beoordeling dan makkelijke. Anonimiteit is ook aanleiding voor studenten om maar wat te roepen. Een ander heel groot probleem is dat er vaak heel weinig respons is op die evaluaties. Er wordt echter door leidinggevenden heel belangrijk gevonden om niet onder een bepaalde score te zitten. Zak je daaronder, dan word je op het matje geroepen.’

Er zijn docenten die vinden dat er te veel wordt gedaan met die evaluaties, vertelde Geertjes. ‘Het noopt tot bezinning over hoe we hiermee omgaan, dat vind ik niet alleen, maar ook andere personeelsraadsleden die niet bij deze vergadering aanwezig konden zijn. Moeten we niet op zoek naar alternatieven? We denken dan aan klankbordgroepen. Die bestaan bij criminologie al. In die groepen zitten studenten die een bepaald vak hebben gevolgd. Studenten die het goed hebben gedaan, maar ook studenten die het gemiddeld of het wat minder hebben gedaan.’

Peter van Es van het rechtenbestuur: ‘Aan die klankbordgroepen wordt gewerkt. Niet als alternatief, maar als aanvulling op de beoordelingen. Dan kijken we inderdaad naar het model van criminologie. Het aardige is dat daar studenten en de studievereniging deelnemen aan gesprekken met docenten.’

Van Es legde ook uit dat de faculteit poogt ‘de respons op de evaluaties op te krikken. Er zit ook wel wat verbetering in. Maar ik begrijp dat docenten zeggen: “Wat betekenen die reacties waarop ik word afgerekend nu eigenlijk?” Iedereen voelt aan dat het niet helemaal goed zit. Studentenoordeel staat niet gelijk aan onderwijskwaliteit, dat weten we. Ik vind een evaluatie toch iets concreter dan een gesprek. Bij grote aantallen zegt het wel wat. We worstelen inderdaad met de lage respons. Als dat niet verbetert, gaan we naar iets anders kijken.’