Nieuws
'Betutteling ligt op de loer'
Opleidingen voeren steeds meer toetsen in om studenten bij de les te houden. Die vinden dat de betutteling moet stoppen, bleek vorige week tijdens de faculteitsraadsvergadering van Campus Den Haag. ‘We zitten op een universiteit.'
Vincent Bongers
woensdag 18 februari 2015
© Bas van der Schot

De raad besprak het toetskader van de faculteit. In dit document wordt in grote lijnen vastgelegd wanneer en hoe opleidingen de kennis van studenten peilen.

‘Ik doe de bachelor en merk dat er steeds meer toetsen komen’, zei raadslid en bestuurskundestudent Fleur van de Gevel. ‘Dat wordt door zowel de studenten als docenten niet altijd als prettig ervaren. We moeten ervoor waken dat toetsen een doel op zich wordt. Betutteling ligt op de loer. We moeten veel midterm papers schrijven. Daar gaat heel veel tijd in zitten. Ook voor docenten, die moeten alles nakijken.

‘Die tijd kan beter gestoken worden in meer contacturen. We zitten op een universiteit. Het is de eigen verantwoordelijkheid van studenten om gewoon hun werk te doen. En laat het aan docenten hoe vaak en op welke manier ze willen toetsen. Dat hoeft niet strak in een kader vastgelegd.’

Hoogleraar bestuurskunde en bestuurslid Bernard Steunenberg benadrukte het belang van het goed in de gaten houden van studenten: ‘De universiteit heeft de afgelopen acht jaar veel energie gestoken in het uitzoeken van wat nu de beste maatregelen zijn om de studeerbaarheid te verbeteren. Uit rapportages blijkt dat vaker toetsen ervoor zorgt dat studenten makkelijker door de opleiding heen komen. We nemen studenten bij de hand.’

Daar komt ook nog eens Haagse druk bij. ‘De minister van Onderwijs wil dat we studenten sneller door de studie trekken. Daar moeten we dan ook voor zorgen. Dat is onze verantwoordelijkheid.’

De toetsen hoeven ook geen tentamens te zijn, aldus Steunenberg. ‘Er zijn tal van mogelijkheden: presentaties en korte artikelen bijvoorbeeld. Dat is aan de docent.’

Van de Gevel merkte op dat de eerstejaars al in de derde week een toets krijgen. ‘Ze worden steeds eerder aan het werk gezet.’

Volgens assessor Mikal Tseggai is dat juist goed: ‘Dan leren ze meteen dat ze hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Het is een stukje pedagogiek.’

Van de Gevel: ‘Dat zie ik toch echt anders. Als je steeds toetst, dan nemen ze juist niet zelf de verantwoordelijkheid om op tijd te beginnen en goed te plannen.’