Nieuws
Studenten verder onder druk gezet
Studenten worden harder aangepakt maar krijgen in ruil daarvoor intensiever en beter onderwijs. Dat blijkt uit het hoofdlijnenakkoord dat de vereniging van universiteiten (VSNU) vrijdag sloot met Halbe Zijlstra, de staatssecretaris voor het hoger onderwijs.
Vincent Bongers
woensdag 14 december 2011

Het is de bedoeling dat studenten elke week minimaal twaalf contacturen hebben. Alleen als opleidingen duidelijk kunnen maken dat ze het onderwijs op een andere wijze intensiveren, mogen zij van de twaalf uur afwijken.

Ook krijgen de universiteiten een extra instrument in handen om studenten onder druk te zetten. Zijlstra wil het namelijk mogelijk maken om ook in het tweede en derde bachelorjaar het bsa in te voeren. Ook gaat de staatssecretaris studiekeuzegesprekken ‘wettelijk verankeren,’ zodat universiteiten aan de poort kunnen selecteren. Ook krijgen  zij de ruimte om voor bepaalde opleidingen een hoger collegegeld te vragen.

Verder gaan meer studenten excellent onderwijs volgen van betere docenten. Excellentieprogramma’s worden uitgebreid. Nu volgen 3,5 % van de studenten een honourscollege of studeren ze aan een university college. Dat moet flink stijgen naar 7 % in 2015.

Daarnaast wordt de basiskwalificatie onderwijs voor docenten uitgebreid. Ook docenten die al langer onderwijs geven, moeten straks een papiertje hebben: de seniorkwalificatie onderwijs. De staatssecretaris wil een divers aanbod zien. Dus geen zeven universiteiten met dezelfde psychologie- en rechtenopleidingen. Ook op het gebied van onderzoek moeten de universiteiten scherpe keuzes maken. Verder is het de bedoeling dat onderwijs en onderzoek meer met elkaar verweven worden.

Meer geld om aan al die wensen te verwezenlijken, krijgen de universiteiten echter niet. De universiteiten gaan in 2012 individueel om de tafel met het ministerie om prestatieafspraken te maken. Worden die prestaties niet gehaald, dan gaat dat de universiteit geld kosten. Een deel van het budget van het ministerie is gekoppeld aan de prestatieafspraken.

De studentenorganisaties LSVb en ISO zijn kritisch over het akkoord. Volgens hen is het onverstandig en teleurstellend dat studenten en docenten niet zijn betrokken bij het maken van de afspraken. Bij het maken van de individuele prestatieafspraken moeten studenten wel input krijgen, vinden de organisaties.