Studentenleven
Column: Sardientjes
woensdag 7 oktober 2015

Als u dit leest in een papieren Mare, bent u erin geslaagd om de universiteit te bereiken. Tenzij u in Leiden woont en dus gewoon op de fiets bent gekomen, mag u daar best een beetje trots op zijn.

Afgelopen week heeft namelijk zelfs de NS persoonlijk toegegeven dat het een gigantische teringzooi is in de spits. Sterker nog, volgens de NS wordt het de komende tijd alleen maar erger. Er rijden kortere treinen vanwege werkzaamheden, er zijn tientallen oude treinen uit de roulatie genomen en pas eind volgend jaar zijn de eerste bestelde treinen klaar. Het gevolg is dat sardientjes in een blik veel ruimte hebben in vergelijking met de arme zielen die tijdens de spits moeten reizen.

Om het leed enigszins te verzachten, heeft de nieuwe topman van de NS, Roger van Boxtel gevraagd of de Nederlandse onderwijsinstellingen hem niet een beetje tegemoet kunnen komen en hun roosters zo willen plannen dat studenten, die een groot aandeel van alle treinreizigers uitmaken, buiten de spits kunnen reizen. Het is een aardige poging om zijn problemen af te schuiven, maar niet minder raar dan wanneer ik bij een onvoldoende voor mijn scriptie aan mijn begeleider zou vragen of ze misschien iets minder streng zou kunnen zijn en me een voldoende wil geven.

We zouden echter ook ons voordeel kunnen doen met Van Boxtels verzoek. Ik denk dat er maar weinig studenten zijn die het vervelend zouden vinden om vanaf elf uur ’s ochtends college te hebben in plaats van negen uur. Lekker uitslapen en dan nog kunnen zitten in de trein ook. Bovendien is het met het afschaffen van de studiefinanciering sappelen geblazen voor de gemiddelde student en kunnen we best wat extra inkomsten gebruiken.

Wat van Boxtel in feite vraagt, is of we afstand willen doen van onze studenten ov-chipkaart, die ons in staat stelt om doordeweeks onbeperkt te reizen met de trein. Voor niet-studenten kost eenzelfde abonnement 325 euro per maand. Een dalurenabonnement, zoals van Boxtel dat aan ons wil slijten, kost echter maar 99 euro per maand. Het verschil van 226 euro haalt het natuurlijk niet bij de oude uitwonende stufi, maar zou een meer dan schappelijke compensatie zijn om buiten de spits te reizen.

Van Boxtel blij omdat zijn treinen minder vol zitten, wij blij omdat we nooit meer vroeg op hoeven en 226 euro per maand extra te besteden hebben, zodat we volgend jaar geen rugzakken met lauw bier meer mee hoeven te nemen op drie oktober.

Het is misschien een beetje een vreemd verzoek, maar zoals we van onze nieuwe beste vriend van de NS hebben kunnen leren: domme vragen bestaan niet.

Tim Meijer