Cultuur
Verward door duizend mogelijkheden
VerwendNest maakte een toneelvoorstelling over keuzestress. ‘Hoeveel mensen zijn niet vier studies begonnen, en weten nog steeds niet wat ze willen?’
Masha Rademakers
donderdag 17 april 2014
Hoofdrolspeelsters Camilla Meurer (links) en Linde van den Heuvel.

Twee stoere vrouwen laten Nederland achter zich om door te breken in Las Vegas. Onderweg stranden ze onverwachts in de woestijn, waar hun leven voor even stil komt te staan. Zij zijn echter niet de enigen die door de woestijn opgeslokt zijn. Er loopt namelijk ook een sexy cowboy rond, die op mysterieuze wijze in het verhaal van de vrouwen verstrengeld raakt.

De toneelvoorstelling Limbo Revisited draait echter niet uit op een simpele love story met happy end. ‘De vrouwen vluchten voor wat ze in Nederland hebben achtergelaten. Ze komen in die woestijn in een regelrechte existentiële crisis terecht, die op tragische wijze eindigt’, zegt hoofdrolspeelster Camilla Meurer. ‘De voorstelling laat zien hoezeer de moderne mens verward is in een web van duizenden mogelijkheden die hij soms vergeet te benutten. Hoeveel mensen zijn niet vier studies begonnen, en weten nog steeds niet wat ze willen?’

Met dit thema beoogt de voorstelling jongvolwassen Leidenaren te bereiken, die wellicht weleens met het idee spelen om op Thelma and Louise-achtige wijze te ontsnappen uit het stramien van alledag. ‘Als beginnend actrice kan je blijven wachten tot het werk op je af komt, maar je kan natuurlijk ook je eigen werk creëren. Stichting VerwendNest, waarvan ik medeoprichter ben, is een van de eerste professionele initiatieven om pop-up theater naar Nederland te brengen. Leegstaande panden worden voor korte tijd omgetoverd tot set. Hiermee doen we gelijk iets met de leegstand, en brengen we cultuur naar de mensen toe.’

Camilla speelde zelf al diverse toneelrollen in producties als Faust, maar wisselde dit af met rollen in onder andere Flikken Maastricht en GTST. ‘Ik zou het theater niet kunnen opgeven voor tv-werk. Maar het heeft allebei mooie kanten. Op tv hoef je maar één wenkbrauw omhoog te doen om een heel verhaal te vertellen. Bij toneel is het wat meer uitvergroot. Daar moet ook de achterste rij het kunnen zien. Het publiek moet de illusie hebben dat je helemaal kapot gaat op het podium, en dat is hard werken. Maar de emoties moeten gecontroleerd blijven. Als je als personage een glas moet gooien, mag je niet de cameraman raken.’

Ze studeerde een jaar theaterwetenschap aan de UvA, waar ze de diepere betekenis van toneel leerde kennen. ‘Het is een gezamenlijk kunstwerk, dat het publiek voor een moment weer wat nuance geeft. Het haalt de mensen even uit de oppervlakkige werkelijkheid van Facebook en Whatsapp. Met een flinke dosis humor en ontroerende liedjes proberen wij mensen in het hart te raken.’

Op de vraag of ze ooit nog als Monica terug zal keren in GTST, reageert ze resoluut: ‘Dat zal door de kansen in mijn carrière worden bepaald. Ik denk dat de nieuwe generatie acteurs meer initiatief moet tonen om hun toekomst veilig te stellen. Met een productie als Limbo Revisited proberen wij alvast een begin te maken.’

Limbo Revisited

Oude Tieleman en Dros-fabriek

30 april t/m 4 mei

€7,50-12,50

Zie verwendnest.com