Waarom zingen jullie geen woorden?
Catelijn van Doorn (25, master jeugdrecht): ‘We proberen alleen met muziek het gevoel over te brengen. Juist door muziek zonder tekst te kiezen, leggen we de nadruk op de klank en emotie.’
Hoe breng je de gedachte dan over?
‘Door te spelen met de klank, je klankkleur. Je kunt iets heel warm of heel koud zingen. Een van onze leden, Tijs Hol, heeft speciaal voor dit project een stuk geschreven, Aurora. Daar staan aanwijzingen in als “donkerblauw”, “lichtblauw”, naar de kleuren die je ziet bij een zonsopgang.’
Ehm, donkerblauw zingen?
‘Dat doe je door verschillende technieken te gebruiken. Een donkerblauwe toon klinkt bijvoorbeeld ijzig, dus dan zingen we wat koeler, zonder vibrato (het laten trillen van de stem, red.).’
Wordt het niet saai, zonder tekst?
Dorien Conway (22, master jeugdrecht): ‘Juist niet! We kunnen een heel gevarieerd programma neerzetten. We zingen bijvoorbeeld een paar stukken die oorspronkelijk voor orkest geschreven zijn. We mogen dan de orkestpartijen zingen.’
Fedde Fagginger Auer (23, PhD sterrenkunde): ‘Dat is heel leerzaam. We worden daardoor gedwongen om heel andere techniek te gebruiken: we moeten namelijk geen koor voorstellen, maar instrumenten.’
Van Doorn: ‘Een ander stuk, de Panda Chant, scanderen we van begin tot eind. En we zingen een stuk met alleen de letter R. We doen dus echt alles met onze stem, maar wel op verschillende manieren.’
Op de achtergrond is het koor inmiddels vast begonnen met opwarmen. ‘3, 2, 1, mmmm. 3,2,1, nnnnn.’ Koorlid Chloe Martindale (29, alumna) leidt de repetitie. ‘Bassen, de noot klopt niet’, zingt ze.
Van Doorn: ‘We oefenen maar heel weinig met de dirigent die tijdens het concert voor het koor staat. Meestal leidt een koorlid de repetitie, zoals Chloë nu.’Conway: ‘We geven elkaar tips. Doordat we bijna altijd zonder dirigent repeteren, kunnen we echt onze eigen invulling geven aan de muziek.’
Elzeline Renssen (26, taalwetenschap): ‘Ook omdat we een klein koor zijn. We zijn met zestien man, dat is ook gelijk de max. Daardoor is iedere stem hoorbaar. De uitdaging is om het toch als een geheel te laten klinken.’
Fagginger Auer: ‘Omdat we dit project geen tekst zingen, kunnen we extra focussen op die techniek. We leren nu bijvoorbeeld boventoonzingen.’
Wat is dat?
Conway: ‘Je zingt tweestemming in je eentje. Er zit een ingewikkeld natuurkundig verhaal achter. Wanneer je een toon produceert, zitten daar ook allemaal tonen boven en onder, die niet hoorbaar zijn. Door je mond in een bepaalde positie te houden kun je die boventonen ook sturen, waardoor daaruit ook een hoorbare klank ontstaat. We oefenen daar nu veel op. Ik kan inmiddels controleren welke hoogte de boventoon heeft.’
Renssen: ‘Ik niet. De boventoon is bij mij nog heel zacht. Momenteel hoor ik hem alleen als ik sta te oefenen op mijn slaapkamer.’
Irrevocable, Geen woord te veel.
30 november, 14.00
Pauluskerk Oegstgeest
€15 (Studenten €10)