Nieuws
‘Scherper op Engels docenten’
De universiteitsraad wil dat het niveau van het Engels van docenten beter wordt gecontroleerd. Dat gebeurt nu voornamelijk door studentevaluaties die ingevuld worden na het volgen van het vak. Die evaluaties zijn nogal twijfelachtig.
Vincent Bongers
donderdag 30 januari 2020
Foto: M0tty via Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0)

De studentevaluaties zijn ieder geval verre van een objectief instrument om het taalniveau van docenten te meten, aldus de raad. Naast de evaluaties zou het actieve Engels van docenten getoetst moeten worden. Ook kan een deel van het sollicatiegesprek mogelijk in het Engels.

Marishka Neekilappillai van promovendipartij PhDoc is kritisch op de studentevaluaties. ‘Ook omdat uit onderzoek van de Radboud Universiteit blijkt dat een docent die Engels spreekt met een accent minder goed wordt beoordeeld. Dat geldt vooral voor docenten met een Duits accent. Vooroordelen werken door in beoordelingen.’

De raad wil verder het belang benadrukken van de mogelijkheid voor niet-native speakers om hun taalvaardigheid in een veilige omgeving te verbeteren. ‘Docenten zijn terughoudend in het toegeven van hun tekortkomingen hierin.’

Volgens Veronique De Gucht van personeelspartij FNV Overheid wordt er al bij sollicitaties veel aandacht besteed aan Engelse taalvaardigheid. ‘Bij het behalen van mijn Basiskwalificatie Onderwijs (BKO) heb ik al een taaltoets moeten doen. Dat was gedeeltelijk schriftelijk, maar een deel was ook mondeling. Ik moest ter plekke in het Engels uitleggen wat mijn area of expertise was.’

Maar lang niet alle docenten hebben een BKO. De raad zou willen dat deze groep ook op hun Engels getoetst wordt.