Wat ooit begon als een klein project in haar tussenjaar na de middelbare school, is uitgegroeid tot een theaterstuk met een cast van zeventien mensen. Op 25 april wordt de musical Corporate in het Scheveningse Zuiderstrandtheater opgevoerd, geschreven door Marieke Vingerhoets (20).
De cast en iedereen die aan de musical meewerkte, is net als zijzelf student bij het Leiden University College. ‘Nadat ik voorzitter werd van de kunstcommissie van LUC, opperde ik dat het misschien wel gaaf zou zijn om een musical te maken’, vertelt Vingerhoets. ‘Alle elementen die onder die commissie vallen, zoals zang en dans, zitten ook in een musical. En het stuk gaat over onderwerpen die we bestuderen.’
De musical heeft twee verhaallijnen: van Joan, die een biologische boerin wil worden, en die van Roos, de dochter van de baas van De Corporatie. ‘Dat is een bedrijf dat een monopolie heeft in de landbouwsector, maar eigenlijk staat voor iets groters: het hele economische systeem waarin we leven’, legt Vingerhoets uit.
Het idee begon al met haar profielwerkstuk, dat over het kapitalisme ging. Zelf heeft ze altijd op een vrije school gezeten, ‘een compleet andere wereld dan waar ik nu in leef’. ‘Die twee werelden hebben heel andere opvattingen over wat waar is.’ Als voorbeeld noemt ze genetisch gemodificeerde organismen: de ene wereld beweert dat dat goed is, de andere zegt juist dat alleen biologische landbouw de manier is.
‘Die twee kanten moeten naar elkaar gaan luisteren’, vindt Vingerhoets. ‘En dat is ook de moraal van het verhaal van Corporate.’ Het is een lang proces geweest, zegt ze. ‘Ik ben er fulltime mee bezig geweest, meer dan met mijn studie. Maar ik vind het dan ook een stuk leuker dan studeren.’
Gaandeweg ontdekte ze zelf steeds meer lagen in het verhaal. Er zit nu bijvoorbeeld ook een liefdesverhaal in, een ‘verboden’ verhouding tussen bedrijfsdochter Roos en biologische boerin Joan. Goed voor de diversiteit? ‘Ja, dat ook’, lacht Vingerhoets. ‘Maar vooral omdat er geen jongens auditie hebben gedaan voor die rollen.’
Medestudent Annelot Weusten (19) schreef de muziek voor de musical. ‘Marieke had het idee wat de boodschap van een lied moest zijn, en ik vroeg aan een vriend van mij, Mo, of hij de tekst kon schrijven’, vertelt Weusten. Daarna ging ze achter de piano zitten om te kijken of ze de sfeer kon vangen. ‘Met bepaalde software kon ik het dan zo editen dat het goed klonk.’
Het liefst wilde ze achter de schermen blijven, maar er waren nog allerlei kleine rolletjes over, dus moest ze er toch aan geloven. ‘Iemand die even een barman moet spelen, bijvoorbeeld. Uiteindelijk ook wel leuk: kan ik nog wat van de excitement op het podium meemaken.’
Vingerhoets speelt zelf niet mee: ‘Dat gaat niet, als je ook regie en productie doet. Ik lees alleen een eindmonoloog voor.’
Het podium van het Zuiderstrandtheater is (net als de zaal, met duizend plekken) flink aan de maat. ‘Tot nu toe repeteren we in een kleine zaal, maar straks op dat podium moet de cast veel grotere afstanden afleggen. In het paasweekend gaan we drie dagen lang van negen tot vijf repeteren, in het bos, denk ik. Want daar hebben we ruimte om aan de afstand te wennen.’
Er zijn al tweehonderd kaartjes verkocht, zegt ze. ‘Bij vijfhonderd halen we de kosten eruit. Misschien lukt dat nog wel: studenten doen altijd alles op het laatste moment. Maar anders is het ook een mooi project geweest waar iedereen veel van heeft geleerd.’
Corporate, Zuiderstrandtheater Scheveningen, 25 april,
20:00 u, € 10