Hoe ben je in deze spellenwinkel terecht gekomen?
‘Een jaar geleden deed ik een bestuursjaar bij Het Duivelsei, de Leidse spellenvereniging. Toen vroeg De Tafelridder of we hun vacature konden rondsturen aan alle leden. Dat heb ik braaf gedaan, maar ik heb zelf ook snel gesolliciteerd. Ik was net gestopt met mijn vorige bijbaantje en op zoek naar iets nieuws.
‘Ik doe hier van alles: online bestellingen inpakken, schappen aanvullen, klanten helpen en de website bijwerken. Ik vind het fijn dat dit zo’n stressvrije omgeving is. Bij grote bedrijven moet alles altijd sneller en beter. Maar als je hier langer doet over een taak, vinden ze dat prima.’
Wie komen hier langs?
‘Het is echt een hobbywinkel, onze klanten weten bijna altijd wat van spelletjes af. Het zijn vaak heel aardige mensen. Heel soms kunnen ze betweterig zijn; dan zit je in gesprek met een klant en mengt iemand anders zich ertussen om ongevraagd advies te geven. Maar dat is altijd goedbedoeld, en soms raken klanten zo aan de praat met elkaar.
‘Ik krijg soms heel specifieke vragen waar ik geen antwoord op weet, zoals: “Wat voor kwast moet ik gebruiken om een 3D-geprint spelfiguur te verven?” Dat kan ik gelukkig aan collega’s vragen.’
Hoe help je iemand aan het perfecte bordspel?
‘Aan beginners of mensen die een cadeautje willen kopen, vraag ik wat ze zoeken: voor hoeveel spelers, hoe ingewikkeld, welk budget, enzovoorts. Er zijn zoveel spellen, maar door de juiste vragen te stellen kan ik allerlei categorieën afstrepen. Soms willen ze iets wat wij niet hebben. We verkopen hier bijvoorbeeld geen Monopoly of kinderspellen. Daarvoor sturen we ze naar de Intertoys. Andersom sturen zij ook weer klanten hierheen.
‘Het is hier drukker dan je zou denken en ook de online bestellingen gaan goed. Dit is een van de weinige branches die juist profijt van corona heeft gehad. Tijdens de lockdown gingen veel mensen thuis spelletjes spelen en daar zijn ze niet mee gestopt. Eerst werkten hier maar twee mensen, nu zijn het er zes.’
Hoe zit het met je eigen spellencollectie?
‘Sinds ik hier personeelskorting krijg zijn mijn aankopen wel verviervoudigd. Elke week krijg ik de nieuwe releases te zien, maar ik probeer niet meer dan eens per maand iets te kopen. Soms heb ik het te druk om bordspellen te spelen, en ik moet natuurlijk ook huur en boodschappen betalen.’