Nieuws
Hoe een juridische singer-songwriter een hit scoorde in de digitale collegezaal
Om zijn aan huis gekluisterde studenten beter te bereiken, schreef universitair docent Jonathan Huijts het lied ‘Rechtsmachtverdeling’. Inmiddels trekt hij luisteraars van over de hele wereld.
Anoushka Kloosterman
vrijdag 27 november 2020
Jonathan Huijts: ‘Studenten hebben “Rechtsmachtsverdeling” op repeat staan.’

Heeft u onlangs nog schade geleden
Door onrechtmatig overheidsoptreden?

Het is een catchy akoestisch kampvuurlied à la ‘Hey there Delilah’ en ‘Good Riddance’. Maar in plaats van over ware liefde of gebroken harten gaat het over…

...overheidsaanprakelijkheidsrecht.

Universitair docent staats- en bestuursrecht Jonathan Huijts componeerde het nummer, getiteld ‘Rechtsmachtverdeling’, voor zijn studenten, ook om degenen die door corona aan huis gekluisterd zitten beter te bereiken.

Zachte G

Over stemmig gitaargetokkel zingt hij met een karakteristieke zachte G:

Richt dan zeker uw vizier op titel 8.4
De toegangspoort is statig, althans zeker op papier

Voor niet-juristen legt Huijts zijn songtekst even uit: ‘Je ziet dat er in dit rechtsgebied veel gedoe is over bij welke rechter je moet zijn. Het eerste deel van het nummer gaat over schade door onrechtmatig overheidshandelen, waarbij er bijvoorbeeld ten onrechte geen vergunning is verleend. De rechtsmachtverdeling is hierbij lekker overzichtelijk, want sinds 2013 hebben we titel 8.4 Algemene wet bestuursrecht.’

Zijn moeder was operazangeres, zijn vader pianist in het orkest van André Rieu

Maar is de oorzaak van uw schade toch gelegen
In een rechtmatig overheidsoptreden
Kijk dan eerst eens goed in de wet en het beleid
Misschien komt u op die manier uw schade wel kwijt

Huijts: ‘Het tweede gedeelte gaat over rechtmatig overheidshandelen. Neem bijvoorbeeld de aanleg van de Noord/Zuidlijn in Amsterdam. Die heeft voor veel mensen op de lange termijn voordelen, maar de mensen die op het tunneltraject wonen hebben er wel last van. Dat is ingewikkelder, dan kom je in een “nadeelcompensatiedoolhof” terecht. Dat is heel ondoorgrondelijk. We leren studenten daar doorheen te navigeren.’

Hij wilde al langer iets doen met muziek en onderwijs, zegt de docent. Zijn moeder was operazangeres, en zijn vader pianist in het orkest van André Rieu. ‘Toen ik een jaar of tien geleden zelf studeerde, merkte ik dat docenten die wat van zichzelf laten, zien het beste blijven hangen. En muziek is een groot deel van wie ik ben.’

Israël en Noorwegen

Het begon als practical joke. ‘Met mijn rechterhand in dit vak, mijn collega Joyce Esser, hebben we wat clipjes opgenomen, en wilden we een sketch maken. Op een dag zat ik op de bank wat te pingelen en had ik opeens dit liedje. Een andere collega, Michiel Tjepkema, moedigde me aan nog een extra couplet toe te voegen.’

Hopelijk zult u door dit lied nooit vergeten
Wat u op tentamen of waar dan ook moet weten

Huijts: ‘Het is een goede manier om een grote lap tekst te onthouden. Het is ook een manier om de studenten te bereiken. We hebben een digitale track voor studenten die niet fysiek aanwezig kunnen zijn, dus sommigen heb ik eigenlijk nog nooit gezien.

‘Ik ben verrast door het succes. Het nummer is bijna zevenhonderd keer beluisterd, ook door mensen in Israël, Noorwegen en Luxemburg. Ik heb studenten die zeggen dat ze het op repeat hebben staan.’

Of er nog een liedje komt, weet hij nog niet. ‘Het vak behandelt vijf thema’s, en met dit nummer hebben we er anderhalf gehad. Er is dus nog stof genoeg.’