De faculteit Rechten is het onderwijs in het tweede semester aan het voorbereiden. Uiteraard zal het grootste gedeelte van de colleges online zijn. Het overstappen naar digitaal onderwijs is niet voor alle docenten even makkelijk.
‘De wat jongere docenten gebruiken een heel mooie lay-out, muziek en beelden op de achtergrond’, zei Volkert van der Gun van studentenpartij LSP, onlangs tijdens de vergadering van de faculteitsraad. ‘Sommige vaak wat oudere docenten zetten de camera aan en voor de rest zie je helemaal niets gebeuren. Deze docenten moeten iets beter worden begeleid.’
‘Ik ben me bewust van de grote verschillen’, reageerde Ton Liefaard, de portefeuillehouder onderwijs van het bestuur. ‘Ik hoop dat het allemaal doorontwikkeld. We hebben de Learning and Teaching Community (LTC) opgezet om docenten hierbij te helpen. Soms wordt daar geen gebruik van gemaakt. Dan maken docenten thuis aan de keukentafel minder ideale weblectures.’
Hoger plan
‘Ik ben behoorlijk teleurgesteld in hun ondersteuning’, zei personeelsraadslid Gert Jan Geertjes over de LTC.
‘We hadden ook een plan bedacht voor ons vak: hoorcolleges met publiek die op een leuke manier zouden worden gefilmd. Komt goed, liet LTC weten. Uiteindelijk bleek dat toch niet mogelijk en werden we naar de pop-up studio verwezen die we juist niet wilden. De ondersteuning is erg gericht op een bepaald format.’
‘We moeten naar een hoger plan’, beaamde Liefaard. ‘Het is de bedoeling om die pop-up studio permanent te maken.’ ‘Er mag nog wel een tandje bij’, zei decaan Joanne van der Leun.
‘We hebben met succes gepleit voor het gebruik van Zoom’, zei Ton Liefaard. ‘De app is beschikbaar voor het tweede semester. Studenten kunnen naast Kaltura en Teams te maken krijgen met colleges in Zoom. Vanaf 17 december is het programma alvast te gebruiken voor docenten zodat zij zich kunnen voorbereiden op het geven van onderwijs met Zoom.’
Er waren aanvankelijk zorgen over de app. ‘Zoom heeft de nodige stappen op dat gebied gemaakt, en de universiteit vindt het verantwoord om met het programma aan de slag te gaan. Je moet wel de versie met een universitaire licentie gebruiken. Dan voldoe je aan de eisen die de universiteit stelt aan veiligheid en privacy.’
Personeelsraadslid Hanneke Bennaars stelde echter dat het niet eenvoudig is voor docenten om tijd te vinden om digitaal onderwijs beter onder de knie te krijgen. ‘Er is zoveel beschikbaar aan tutorials en cursussen. Ik zou zo een hele werkweek kunnen vullen met bijscholing.’
Saaie boekenkast
Docenten willen ook vaak wel betere filmpjes maken ‘want dan kijken studenten niet tegen een saaie boekenkast aan’. Maar vanwege de hoge werkdruk is dat niet altijd reëel, aldus Bennaars.
‘Soms moet je kiezen voor een minder ideale situatie. Is het soms een beetje geklungel? Ja. Maar ik ben langer bezig met het maken van vijf leuke filmpjes dan met het geven van een hoorcollege op campus. Als je echt over de hele breedte beter online onderwijs wil, dan moet daar echt ruimte voor vrij worden gemaakt. Je kunt niet steeds een tandje bij zetten. Daar wringt het wel een beetje.’
Zie ook: Hoe een juridische singer-songwriter een hit scoorde in de digitale collegezaal