‘Ik geloof dat jullie nog tien minuten hebben’, roept een medewerker van poppodium Gebr. de Nobel als skaband Kiloknallers net hun volgende nummer wil aankondigen. Het optreden maakt deel uit van Kapsalon Theater, een landelijke protestactie tegen de steeds langer durende sluiting van de cultuursector.
Het publiek bestaat uit enkele tientallen mensen, die op anderhalve meter van elkaar zitten te wachten op een knip- of vlechtbeurt op het podium. De band speelt op de vloer.
De zaal is nog geen half uur open, maar dreigt alweer dicht te moeten: de boa’s komen eraan. Een dag voor het evenement kondigde burgemeester Henri Lenferink aan dat hij, net als burgemeesters in andere steden met dergelijke protestacties, zou handhaven als de evenementen doorgaan.
Dwangsom
Via Whatsapp hoort programmeur Leontine de Reede dat de controleurs net bij theater Ins Blau zijn geweest en elk moment kunnen langskomen. ‘Tja, dan is het wel klaar.’
Twintig minuten later staan twee boa’s bij de achterdeur. Directeur Ruud Visser doet open: ‘Goedemiddag, wij zijn gesloten.’
Er volgt een min of meer formele interactie, waarin de handhavers uitleggen dat ze er zijn omdat Visser ‘een protestactie heeft aangekondigd’, dat de burgemeester ‘daar iets van vindt’, en dat ze zijn gekomen om te handhaven. Het poppodium krijgt een ‘last onder dwangsom’ van 4900 euro. Dat is een voorwaardelijke boete, die ze moeten betalen als ze de regels opnieuw overtreden.
‘Dat geldt ook voor zaterdag’, waarschuwt de handhaver, doelend op de protestactie die Gebr. de Nobel heeft aangekondigd. ‘Als jullie op de aangekondigde tijd opengaan, gaat die dwangsom ook in.’
‘Begrip’
‘Zaterdag zijn we niet open’, antwoordt Visser, die het gesprek met zijn eigen telefoon filmt. ‘Het is een protestactie waarbij een band komt repeteren op het balkon, want zij zitten ook al twee jaar zonder inkomen, maar er is geen publiek. Er is niemand in het gebouw, behalve personeel. Dat mag gewoon.’
Boa: ‘Daar komt de toezichthouder dus op controleren.’
Na de officiële mededelingen wordt de sfeer gemoedelijker. ‘We snappen echt wel dat jullie dit doen’, zegt een van de boa’s. ‘De gemeente heeft ook begrip, maar er is ook regelgeving.’
Na de nodige ‘juridische plichtplegingen’, namelijk het maken van foto’s in de zaal en het controleren van de QR-checkpoints, waarschuwen de handhavers dat de zaal om kwart voor vijf leeg moet zijn. Een kwartier later moet het pand dicht. Na het invullen en overhandigen van documenten wisselen Visser en de boa’s boksen uit, en is het handhavingsbezoek afgelopen.
Band op balkon
‘Het enige argument is dat het verboden is om open te gaan. Maar dat is juist de reden van het protest’, zegt Visser. Hij voorziet geen problemen voor zaterdag. ‘De enige regel die we nu overtreden is dat we opengaan voor publiek. Het pand blijft zaterdag gesloten, en de band staat op het balkon.’
Mag dat dan wel?
‘We gaan het zien.’ Mocht het toch tot een boete komen, ‘dan overweeg ik een crowdfunding’, zegt Visser. Hij is ‘verbolgen’ over de maatregelen voor de cultuursector. ‘We hebben ons twee jaar braaf aan de regels gehouden. En nu mag je wel met driehonderd man in een vliegtuig zitten, maar wij zijn dicht.’
Veel culturele instellingen kunnen juist veilig open, zegt hij. ‘In de periodes dat we open mochten, is hier geen enkele besmetting geweest.’
De schade aan de cultuursector noemt hij ‘desastreus’. ‘Het is niet altijd zichtbaar, maar de schade is heel fors. We draaien op subsidie en steunmaatregelen, maar we hebben veel mensen moeten ontslaan. Veel zzp’ers zijn uit noodzaak ander werk gaan doen, en we hebben ook niet meteen bands die kunnen toeren. Het wordt lastig om straks weer op te bouwen.’
Als de coronamaatregelen niet veranderen, volgen er meer acties, kondigt hij aan. ‘De druk heeft effect. Protesteren heeft zin.’
Zaterdag 22 januari speelt de Leidse psychedelische rockband Cosmic Debris op het balkon van Gebr. de Nobel. Volgens het podium gaat het niet om een optreden maar een repetitie, 16:00-17:00, Lange Scheistraat