Nieuws
Verdringing diepgaand onderwijs dreigt
De Jonge Akademie, een zelfstandig platform van jonge wetenschappers binnen de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW), heeft een verkenning geschreven over interdisciplinair academisch onderwijs.
donderdag 29 maart 2018

Op basis van bijeenkomsten over het onderwerp, een enquête en interviews met wetenschappers zetten de schrijvers de voor- en nadelen op een rijtje, en doen ze aanbevelingen aan docenten.

Door vanuit verschillende vakgebieden naar een maatschappelijk probleem te kijken, ontstaan er betere oplossingen, stelt De Jonge Akademie in het rapport. Een ander voordeel is dat studenten zo beter voorbereid worden op een interdisciplinaire beroepspraktijk. Als belemmeringen worden onder meer de dreigende verdringing van het gespecialiseerde, diepgaande onderwijs genoemd en de strikte regelgeving voor onderwijsvernieuwing.

De Akademie doet de nodige aanbevelingen. Docenten krijgen de aanbeveling om een relevant thema te kiezen en vaker bij elkaar te gaan kijken. De schrijvers adviseren aan de bestuurders om regels af te schaffen die het voor docenten lastig maken onderwijs te geven aan een andere faculteit, en middelen uit te trekken voor mensen die zich willen inzetten voor interdisciplinair onderwijs.

Ook richt De Jonge Akademie zich aan studenten die interdisciplinair onderwijs overwegen: ga op zoek naar een goed georganiseerd onderwijsprogramma en verlies de samenhang van de vakken nooit uit het oog. DT