Nieuws
Zorgen over masters
De tevredenheid van studenten over een deel van de Leidse en Haagse masters loopt terug. Om de masters te verbeteren treft de universiteit maatregelen. Ook de Faculteit Governance and Global Affairs in Den Haag gaat aan de slag.
donderdag 26 januari 2017

Door Vincent Bongers Dinsdag besprak de Haagse faculteitsraad het ‘project versterking masteropleiding’. ‘Het is de bedoeling dat er voor 1 maart een definitief facultair plan ligt’, zei Johannes Magliano-Tromp van het faculteitsbestuur. ‘Maar het is een universiteitsbreed project.’

‘Aanleiding voor het project is dat uit tevredenheidsonderzoeken zoals de Nationale Studenten Enquête blijkt dat de waardering voor een deel van de masters van de universiteit terugloopt. Het ligt onder het ambitieniveau, vinden we. Je kunt dan zeggen: “Dat is een momentopname.” Maar het is al een paar jaar zo. Dus daar is wel enige zorg over’, legde Magliano-Tromp uit. ‘De opleidingen werken heel hard om aan de wensen van studenten te voldoen. Maar studenten weten vaak niet dat er heel erg serieus met hun opmerkingen, vragen en klachten wordt omgegaan. “Ze doen toch niets met wat wij zeggen”, is dan het commentaar. Maar dat is niet zo. We moeten studenten dus laten weten dat we wel degelijk bezig zijn met de feedback die ze geven.’

Er is ook altijd kritiek op de studiefaciliteiten. ‘Het gebouw aan de Schouwburgstraat was inderdaad overvol. Maar daar hebben “ze” wat aan gedaan door de Wijnhaven te openen. We verwachten nu heel veel verbeteringen.

‘We zijn ook bezig met het regelen van sportfaciliteiten. Maar dat is niet eenvoudig. Het is niet van “weet je wat, we zetten een sporthal neer.” We zijn in overleg met bevriende onderwijsinstellingen in de stad om tot listig gebruik van al bestaande faciliteiten te komen.’ Er zijn ook de nodige beperkende voorwaarden die het er niet makkelijker op maken, aldus Magliano-Tromp. ‘Het moet niet te ver weg zijn. Stel je voor dat je eerst moet fietsen voordat je kunt sporten.’

Ook moet de informatievoorziening aan studenten gestroomlijnd worden. ‘Het kan gestructureerder en eenvoudiger. Nu ontvang je wel erg veel informatie van de faculteit, opleiding, admissions office en universiteit. Het lijkt allemaal op elkaar Ik klik ook wel eens ongelezen een mailtje weg en dat is niet goed voor de informatievoorziening.’

Het is volgens het bestuur ook heel belangrijk dat opleidingen studenten heel goed uitleggen wat ze wel en niet gaan leren bij hun opleiding. ‘En zeg ook duidelijk wat ze allemaal moeten kunnen om hun diploma te halen. Dat is niet vanzelfsprekend voor studenten.’

Het einddoel is om meer een community te vormen als opleiding. Dat is best lastig omdat er twee instroommomenten zijn, in september en februari. Hoe komt dat ooit samen? Dat is best moeilijk. Maar aan oplossingen wordt gewerkt.’

Assessor Marlou Grobben voegde nog aan de uitleg van Magliano-Tromp toe: ‘Er loopt een kleinschalige pilot bij een van de specialisaties van de master public administration. Daar is een buddyprogramma opgezet. De studenten die zijn gestart in september helpen instromers die in februari beginnen.’