Nieuws
'Verander irritant parkeerbeleid!'
Het universitair parkeerbeleid zorgt voor ‘chronische irritatie’ bij medewerkers en schaadt zelfs het imago van de universiteit.
donderdag 3 november 2016

Door Vincent Bongers Dat stelde personeelspartij Universitair Belang (UB) in een rondvraag tijdens de universiteitsraad vorige week.

Parkeren op universiteitsterrein kost geld. Het grote probleem volgens UB is dat het niet mogelijk is om bijvoorbeeld per uur te betalen. ‘Het parkeren wordt voor medewerkers in rekening gebracht door middel van een bedrag per maand of per jaar, ongeacht het gebruik van dat recht’, schrijft de partij in de rondvraag. ‘Indien men slechts sporadisch gebruik maakt van het parkeerrecht is het periodebedrag exorbitant hoog.’

Het parkeren bij de universiteit is in ieder geval vrij omslachtig geregeld. Wie bijvoorbeeld niet medewerker of student is en wil parkeren in de garage onder de Universiteitsbibliotheek moet eerst een dagkaart halen bij het WSD-servicedesk in het Lipsius.

Dagkaarten kosten 5,75 euro, en zijn niet bedoeld voor mensen die een dagje in Leiden willen shoppen. Het is ook nog eens zo dat het op de meeste parkeerterreinen van de universiteit niet mogelijk is om zo’n dagkaart te kopen.

Medewerkers en studenten kunnen voor vijftien euro per maand of honderdvijftig euro per jaar een abonnement op hun LU-Card laten zetten. Gasten die vaker bij de universiteit moeten zijn en personen die voor een langere periode opdrachten uitvoeren voor de universiteit betalen dertig euro per maand of driehonderd euro per jaar voor een parkeerkaart. Externen zijn nog duurder uit, zij zijn 55 euro per maand of 550 euro per jaar kwijt. Het is overigens niet zo dat je voor deze bedragen gegarandeerd een plekje hebt: vol=vol.

Universitair Belang wil dat het mogelijk wordt om parkeerkosten per keer te kunnen betalen. Dat is nu niet het geval en dat zorgt voor flinke problemen. ‘Medewerkers en gastmedewerkers parkeren in de buurt van de gebouwen van de universiteit om de hoge parkeerkosten bij incidenteel parkeren te vermijden.’ Rond deze gebouwen is echter ‘slechts beperkte ruimte’ met als gevolg ‘grote irritatie’ bij buurtbewoners over dit parkeergedrag. Dit leidt tot ‘imagoschade voor de universiteit.’

Vice-collegevoorzitter Willem te Beest erkent het probleem en zoekt naar een oplossing: ‘We zijn aan het kijken of het systeem veranderd kan worden, zodat per keer betalen mogelijk wordt’, vertelde hij tijdens de universiteitsraadsvergadering. ‘Het is echter niet iets wat je zomaar even kunt aanpassen.’

‘Is er enige indicatie per wanneer dit mogelijk is? Een jaar, vijf jaar?’ wilde personeelsraadslid Jaap Willems van UB weten.

‘Er is een onderzoek gestart naar wat er kan en wat dat dan vervolgens gaat kosten. Dat zal geen vijf jaar duren’, aldus Te Beest. ‘Voor de zomer komt er waarschijnlijk wel een rapport, maar dat is natuurlijk wat anders dan de implementatie van een nieuw of aangepast systeem.’