Brand in studentenflat

Televisie stond waarschijnlijk op standby

12 November 2015

Dinsdag ontstond er brand in een van de studentenflats aan het Hildebrandpad. De bewoners van de zevende verdieping werden uit voorzorg geëvacueerd.

De brand brak rond 22.30 uur uit op een studentenkamer in een van de twee studentenflats die bekend staan als ‘de Zwarte Dozen’. De bewoner was op dat moment niet thuis. ‘De rookmelder in de betreffende kamer was afgegaan en studenten uit de omringende kamers zagen rook onder de deur vandaan komen. Zij hebben de brandweer gealarmeerd’, vertelt woordvoerder Peter Kessels van brandweer Hollands Midden.
Zelf was hij ook bij de brand aanwezig. ‘Er was een televisie in brand gevlogen. Het vuur was op zich snel geblust, maar televisies geven een hele smerige rook af. Daarom werd besloten om iedereen van die verdieping af te halen en te ventileren. Het was nog niet meteen duidelijk of dat snel tot resultaat zou leiden en de bewoners hun kamers voor de nacht weer in konden.’
De kamer van Daphne Ruiter (24, geneeskunde) was slechts twee deuren verderop. ‘Ik was zelf niet thuis maar werd gebeld door een vriendin uit de andere flat. Het was toen nog niet precies duidelijk om welke kamer het ging, dus ik was wel even bezorgd of het mijn kamer zou zijn en of de brand zou overslaan’, zegt ze.
‘Aangekomen bij de flat hing er een enorme stank. Er stonden een paar mensen in hun pyjama buiten, met een jas of een dun vestje eroverheen. In eerste instantie meldde de brandweer dat we niet op de zevende etage konden slapen. Eventuele noodzakelijke spullen zoals medicatie konden zij wel voor je uit je kamer halen. Maar rond 01.00 uur werden de kamers toch vrijgegeven. Ik heb toch maar in de andere flat geslapen, want ik vertrouwde het nog niet helemaal. Er hing een doffe lucht en er zat roet op sommige muren. De kamer die is uitgebrand was van onder tot boven zwart.’
Kessels: ‘Alleen de bewoners van de twee omliggende kamers konden er niet slapen. Een van hen had zelf al een slaapplaats geregeld, de ander kreeg hulp van stichting Salvage. Er zit natuurlijk veel roet op de plafonds, dus dat moet allemaal schoongemaakt worden. De kamer waar de brand ontstond wordt nog door de politie onderzocht.’
Uit dat onderzoek zal moeten blijken wat er mis was met het televisietoestel. Kessels: ‘Vroeger kwam het vaker voor dat televisies brand veroorzaakten doordat ze op standby stonden. We hebben toen campagne gevoerd en de televisies zijn wellicht ook beter geworden. Het komt nu minder vaak voor. Wat er hier precies gebeurd is, weten we natuurlijk nog niet, maar televisietoestellen zijn in elk geval geen onbekende.’ Ironisch genoeg had de Leidse Studenten Belangenorganisatie (LSBo) eerder die dag nog een symposium over brandveiligheid voor studenten georganiseerd, waar de brandweer ook aanwezig was.
‘Risicogroepen zijn kinderen, bejaarden en mensen met een beperking. Studenten zijn slim en mobiel, dus wat dat betreft zijn ze geen risicogroep, maar ze vertonen gewoon brandonveilig gedrag’, zegt Peter Stolker van de brandweer. ‘In studentenhuizen gaat het vaak mis met de elektra: je ziet bijvoorbeeld zes keer doorgeluste verlengsnoeren. Ook wordt er niet zo vaak schoongemaakt. De afzuigkap is dan zo vet dat het vuur bij een vlam in de pan meteen doorslaat.’
Een paar dagen eerder was er ook al brand in een studentenkamer aan de Morsweg. Daar was een brandende kaars op een matras gevallen.PM

Deel dit bericht:

Nieuws

Geen Meatless Monday

Het Green Office van de universiteit en personeelspartij FNV Overheid willen graag een …

12 November 2015

'Wij willen graag bouwen'

Het kamertekort in Leiden moet in 2020 gedaald zijn tot vijfhonderd. Dat hebben de …

12 November 2015