Cultuur
Drie kansen voor elke film
De Leiden International Short Film Experience toont een selectie korte films van over de hele wereld, in ‘een fantastisch groot spookachtig gebouw dat op instorten staat’.
Veerle van der Gracht
woensdag 22 april 2015
© Still uit Fenne, een van de LISFE-films.

‘Ik geef films altijd drie kansen’, vertelt Aiman Hassani (26). Hij is de producent van Fenne, een van de korte films op het festival. ‘Ik ben wel eens bij het derde shot weggelopen, omdat de film niet de waarom-vraag beantwoordde. Er zit soms een rot ei tussen bij zo’n festival, maar de supermooie dingen maken het weer goed.’

Op zijn zestiende maakte Hassani shows bij BNN, waar hij aan een intern opleidingsprogramma deelnam dat jonge mensen de kans biedt radio of tv te maken. ‘Je hebt weinig middelen nodig om een goede film neer te zetten: alleen een duidelijk concept en mensen die het mooi kunnen uitdragen.’

Fenne gaat over een meisje dat samen met haar vader geïsoleerd op een boerderij in Noord-Drenthe woont. ‘De film spreekt een universele taal. Er word amper gepraat, maar het gevoel dat Fenne ervaart is heel herkenbaar. Ze heeft alle vrijheid, maar voelt zich gevangen in haar situatie. Ze limiteert haar keuzes in het leven.’

Het draaien zelf kostte maar een paar dagen, volgens Hassani, maar de pre- en postproductie nemen de meeste tijd in beslag. ‘Je moet acteurs bij elkaar vinden, repeteren en herschrijven. Na de opnames moet je vervolgens al het beeld en geluid zorgvuldig in elkaar zetten.’

Nu Fenne af is, richt Hassani zich ook weer op zijn andere interesse: Indie Games. ‘Ik maak met mijn partner Matthias Stoopman spel-apps van concept tot eindproduct. We verzinnen het verhaal, bedenken een design, doen de technieken en regelen onze eigen marketing.’ Het bedrijf dat zij samen hebben opgericht heet Windmill Studios, een knipoog naar Nederland. ‘De games die we maken zijn gebaseerd op de blokachtige “Pixel Art”-games zoals Super Mario Bros. We willen deze stijl weer terugbrengen, alleen dan met een geüpdatete gameplay. Vroeger gebruikte je een joystick, nu is swipen het nieuwe gamen.’

De studievereniging van film- en literatuurwetenschappen Garde du Nord ('We filmen fruit dat zelfmoord pleegt') is gevraagd om de trailer voor het LISFE te maken, die voor elke film is te zien. ‘We grepen de kans om zo’n project te doen en naamsbekendheid te creëren met beide handen aan’, vertelt Flora Woudstra (20). De trailer is in de Meelfabriek opgenomen, waar het festival ook zal plaatsvinden. Woudstra: ‘Het is echt een fantastisch groot spookachtig gebouw dat op instorten staat. Het thema van het festival is “Beyond borders”. Wij beperken onze trailer niet tot één kunstvorm, daarom bevat hij een drummer, een schilder, een schrijver en een danseres. Ze geven alle vier een filmklapbord aan elkaar door. Ze verbreken letterlijk een grens, doordat ze het klapbord opvangen en weer doorgooien naar de kunstenaar in het volgende shot.’

Meelfabriek

do. 30 april – za. 2 mei,

€10 per dag, feest €5

alle dagen incl. feest: €18,