Nieuws
?Wij zijn een datingsite voor wetenschappers?
Luris, het universiteitsbureau dat ontdekkingen naar de markt begeleidt, verandert van koers. Woensdag organiseren ze een ondernemersdag om dat te onderstrepen.
woensdag 18 maart 2015

Jurist Tim de Jong van Luris, wat gaat er veranderen?

‘We denken nu meer vanuit de relatie met het bedrijfsleven en andere maatschappelijke partners, dan vanuit de technologie. Luris was altijd een klassiek Technology Transfer Office. Hier aan universiteit of het Leids Universitair Medisch Centrum werd technologie ontwikkeld, en die moest dan de markt op. Daar waren we op zich best succesvol in, maar het onderzoekslandschap is aan het veranderen, met name de financiering. Onderzoekers moeten meer samenwerken met externe partners. Wij richten ons op de partijen die het leuk vinden om op die manier samen te werken. Als een datingsite voor wetenschappers.’

Kunnen bedrijven niet gewoon hun eigen onderzoek doen?

‘Het niveau waarop we hier in Leiden aan wetenschap doen, is hoger dan veel bedrijven kunnen bereiken. Er komen ook mooie dingen uit onze laboratoria, omdat onze onderzoekers in een grotere academische vrijheid opereren, los van de waan van de dag.’

Academische vrijheid staat op gespannen voet met het bedrijfsleven.

‘De realiteit is dat je als onderzoeker niet meer alleen je hand kunt ophouden. De overheid draait de geldkraan dicht. Je moet je geld deels elders halen. Je kan daar tegen zijn, maar als het ertoe leidt dat je zonder financiering zit, heb je wel een probleem.’

Wat kunnen jullie doen voor de onderzoekers die wel willen samenwerken met bedrijven?

‘Wij adviseren en ondersteunen door bijvoorbeeld verbindingen te leggen tussen de genoemde externe partners en wetenschappers. Een andere mogelijkheid is het bevorderen van ondernemendheid van wetenschappers door ze te steunen met het opzetten van hun eigen bedrijf. Daar is nog veel te winnen.’

Wat gaat er nog niet goed, dan?

‘De technologie is vaak briljant, maar schort vaak aan investor readiness. Kun je uitstippelen wie je klanten zijn, hoe mensen er geld in kunnen stoppen? Dat zijn vragen die ze vaak nog niet gesteld hebben. Met name in het begin zit er nogal een gat tussen idee en uitvoering: de zogeheten Valley of Death. Je moet verder ontwikkelen om geld op te halen, maar die ontwikkeling kost geld. Gelukkig onderkent de universiteit dat probleem, en stelt ze geld beschikbaar.’

Subsidies?

‘Gunstige leningen. We hebben twee soorten: eentje voor ondernemende studenten, en een voor onderzoekers die bijvoorbeeld een proof of concept moeten ontwikkelen. Werkt je medicijn ook in mensen? Kun je een prototype bouwen? Komende woensdag lanceren we die subsidies op een speciale ondernemersmiddag in Museum Boerhaave. Daar kan je advies krijgen over je plannen, bijvoorbeeld.’

Hoeveel geld zit er in de pot?

‘Maximaal € 250.000, maar dat betekent niet dat iedereen per se de volle mep krijgt. Soms moet het gewoon bijgepast worden: een bedrijf heeft nog € 70.000 nodig, maar investeerders stappen pas in vanaf een miljoen euro, omdat ze op kleinere bedragen te weinig kunnen verdienen. Een idee dat een maatschappelijk belang heeft, delft ook sneller het onderspit als financiers alleen naar geld kijken.

In Ovo, dat het geslacht van kippeneieren checkt, heeft financiering van ons gekregen. Babybloom ook, voor hun oudervriendelijke couveuses. In de pure commercie krijgen zulke initiatieven misschien niet meteen de handen op elkaar, maar ze hebben wel een grote maatschappelijke impact. Het zou zonde zijn als zoiets sneuvelt omdat ze nog niet marktklaar zijn.’

En als een universitaire ontdekking echt een hit wordt, zoals Google of een blockbuster-

medicijn?

‘Het spreekt voor zich dat de universiteit voor de genomen risico’s een return op investment moet krijgen. De universiteit kan de lening omzetten in aandelen; dat spreek je van tevoren af. We zijn er echter niet om bedrijfje te spelen: we hoeven er niet tot het einde der dagen in te zitten. Als we uitgekocht worden, is dat prima.’ BB

Lurisdag voor iedereen aan de Universiteit Leiden die wil ondernemen

Woensdag 25 maart 15:00-17:00

Museum Boerhaave.