Nieuws
Moocs zijn nog vooral visitekaartjes
Hoeveel zijn online collegereeksen (moocs) waard? Accreditatieclub NVAO boog zich erover in een rapport.
woensdag 18 juni 2014

Steeds meer universiteiten, waaronder die van Leiden, organiseren massale online open colleges (moocs). De belangstelling is groot: Stanford trok zo’n 160.000 studenten naar de virtuele collegezaal voor een inleidende cursus kunstmatige intelligentie. De eerste Leidse mooc, door hoogleraar Europees recht Stefaan Van den Bogaert, trok 40.000 studenten, daarvan deden er meer dan 3000 examen.

De Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie – de club die bepaalt of opleidingen goed genoeg zijn – bracht deze maand een rapport over moocs uit. De NVAO gaat over hele opleidingen en niet over vakken, maar toch zetten ze er een boompje over op. Als er steeds meer van die online vakken komen en studenten ze meer gaan volgen, wordt de vraag wat zo’n mooc precies waard is namelijk steeds relevanter. Kun je er studiepunten mee verdienen, of vrijstelling voor een vak? Wat moeten opleidingen ermee?

Dat hangt er een beetje van af wat er gebeurt. Een student die vrijstelling vraagt, zal dat soms wel en soms niet kunnen krijgen, net zoals dat voor niet-online vakken geldt. Dat is grotendeels business as usual voor de opleidingscommissies, net zoals een docent die moocs als huiswerk opgeeft voor de werkcolleges. ‘Dat laatste gebeurt al. Het wordt echter pas echt spannend als een opleiding een compleet vak vervangt door een mooc, en dus zelf geen docent meer aanstelt. Maar dat gebeurt nu nog niet, en het zou ook een grote stap zijn’, aldus Marja Verstelle, mooc-expert van het Centre for Innovation van de Universiteit Leiden.

Verstelle: ‘Nog niet

business as usual is de vraag of jij zelf de mooc hebt gehaald en of je dat zonder hulp hebt gedaan. Daarvoor kun je als student tegen betaling je online laten authenticeren en surveilleren, dat gebeurt steeds meer. De systemen daarvoor zijn nog niet waterdicht maar de ontwikkelingen gaan snel.’

Veel moocs zijn vooral visitekaartjes voor universiteiten, maar in potentie zouden ze een grotere rol in het onderwijs kunnen spelen. De Universiteit Leiden experimenteert daar ook mee: het vak Challenges in Global Affairs combineert drie moocs met een afsluitende opdracht. ‘Zoiets komt in de buurt van een vijfpuntsvak. Dit vak draait nu, dus volgens jaar kunnen we kijken wat het certificaat in de praktijk waard zal blijken.’

Kortom, een complete opleiding bij elkaar moocen zit er voorlopig nog lang niet in. ‘Het lijkt niet waarschijnlijk dat moocs op afzienbare tijd onderwerp van accreditatie gaan worden’, schrijft de NVAO dan ook. Ook de wetgever steekt daar vooralsnog een stokje voor: het zogeheten ‘vestigingsplaatsbeginsel’ stelt dat maximaal een derde van een opleiding buiten de vestigingsplaats mag worden verzorgd.

BB