Nieuws
'Gebruik altijd een stickie'
De universiteit gaat beter communiceren over de ontwikkelingen rond de haperende ICT. Dat bleek tijdens de universiteitsraad maandag.
woensdag 21 mei 2014

Volgens het college gaat het de goede kant op met het netwerk maar vice-collegevoorzitter Willem te Beest waarschuwde dat de nodige verbeteringen die nu doorgevoerd worden, voor wat problemen kunnen zorgen. ‘We hebben een paar grote stappen gezet de afgelopen periode,’ zei Te Beest tijdens de raadsvergadering. ‘Het ISSC heeft een directeur operaties toegevoegd aan het managementteam en de uitrol van Nieuwe Universitaire werkplekdienstverlening (NUWD) bij de bèta’s gaat helemaal niet zo slecht. Als het goed is gaat in uiterlijk november het laatste instituut over. Dan moet het beheer wel deugen want hoe meer instituten je er aan hangt, hoe belangrijker dat wordt. Het is geen rocket science maar het moet wel heel zorgvuldig gebeuren. Dus eerst goed testen, is nodig.’ Verbeteringen brengen soms problemen met zich mee, aldus Te Beest.

‘De komende tijd voert het ISSC twee dingen door waar gebruikers mogelijk last van krijgen. Lokale e-maildata wordt verplaatst naar een andere omgeving. Het gaat dan om die befaamde PST-bestanden, genoemd in een mail die naar alle werknemers is gestuurd. Alleen een klein groepje gebruikers weet wat voor bestanden dat zijn. Maar ze zorgden in ieder geval voor enorme vertraging op het netwerk.

‘Verder worden een aantal directories in de profielen van gebruikers veranderd. Want de huidige situatie zorgt op bepaalde momenten voor geweldig veel extra onnodig netwerkverkeer. We volgen de ontwikkelingen rond deze twee zaken op de voet.’

Gwen Wolters van personeelspartij Universitair Belang: ‘Communicatie is nu heel belangrijk. We zouden dan graag vaker een update krijgen van wat er gebeurt. En dan niet in termen van PST-bestanden in je archive of zoiets dergelijks. Dat komt niet binnen. Dus graag meer en vooral ook heldere communicatie.’

Te Beest: ‘De nieuwe directeur operaties gaat de communicatie verzorgen. Die kan verstandige dingen zeggen over ICT zonder dat je denkt: “Waar heeft hij het over?” Ook bekijkt de afdeling communicatie alle mails die worden verstuurd naar de medewerkers.’

Pieter Krol van studentenpartij CSL: ‘Problemen zijn er nog steeds. Ik was mijn masterscriptie kwijt. Dat was tamelijk vervelend. Er kon wel iets terug getoverd worden maar niet alles. En ik hoor om mij heen meer van dit soort verhalen. Is de helpdesk van het ISSC een beetje in staat om de problemen op te vangen?’

‘Dat zou in ieder geval wel zo moeten zijn’, reageerde Te Beest. ‘Ik heb overigens een goeie tip: al sinds ik computers gebruik, stop ik er een stickie in. Ik zet echt alles wat ik doe op een USB-stick.’ VB